Svar: Mad og soverytme
7. april 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Tina
Du har ret i at din datter jo ikke hører til de meget sultne børn og hendes mælkeindtag ligger også på et minimum. Umiddelbart synes jeg ikke at hun bør få mindre end 750ml mælk i døgnet, da hun endnu ikke er blevet 6 mdr. men dette skal også ses i forhold til hvordan hun i øvrigt trives og udvikler sig.
Det er fint at hun er blevet set af lægen som har konstateret at hendes vægt og længde passer sammen, men det er vigtigt at du kigger på hvordan hendes vægtkurve er. Hun bør tage nok på i vægt og hun bør holde sin egen kurve, hvis hun gør det, så er det sådan hun er og så må det accepteres.
Nu ved jeg ikke hvilken type erstatning du giver. Det kan være en fordel at give hende type 1, da den ikke mætter helt så meget som type 2 og hvis du giver vælling til natten, så synes jeg du skal droppe vællingen og i stedet introducere 2 skemåltid om aftenen.
Man kan sige at efter 6 mdr´s alderen behøver børn ernæringsmæssigt ikke at få mælk om natten og her kan man således prøve at få en rytme der hedder at barnet i hvert fald sover fra sen aften til næste morgen tidlig. Nogle børn vågner dog stadig op om natten og har behov for lidt tryghed.
Jeg synes ikke I skal droppe flasken til natten umidelbart med mindre det er vælling, hvor I så kan give mos/grød i stedet til aftensmad og så en flaske almindelig erstatning til natten. Sålænge hun ikke spiser mere end hun gør synes jeg I skal bibeholde så mange flasker som muligt, I skal bare overveje typen af erstatning deri.
Det var lidt af mine overvejelser, som jeg håber I kan bruge. Det er jo altid svært igennem en brevkasse, hvor jeg ikke har mulighed for at se jeres datter:o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske