Svar: Vælling eller mme som godnattår i stedet for brystet
30. maj 2017
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt, at børn spiser meget hyppigt ved brystet om aftenen. Det er nemlig sådan, at din mælk er mere koncentreret om aftenen og ved at die meget hyppigt, så får din datter små slurke koncentreret mælk og fylder sig på den måde godt på til natten, så hun kan tage et lidt længere søvnstræk, før hun så har brug for mælk igen.
Det er også sådan, at mange børn i 3 måneders alderen begynder at have en lidt længere vågenperiode om aftenen, hvor de er aktive, pludrer, dier, pludrer, dier igen osv. og ofte går lidt senere i seng. Og det er helt normalt, at de får den rytme, det ændrer sig igen, når de bliver ældre...
At jeres datter derfor virker mere vågen og brystsøgende om aftenen betyder derfor ikke nødvendigvis, at hun har brug for mere mælk og derfor skal suppleres med en flaske. Det kan sagtens være en helt naturlig ammerytme og et naturligt behov for hendes alder.
MEN, når det så er sagt, så ved jeg fra dine tidligere breve, at din datter generelt dier meget hyppigt, og at det kan være svært for dig at få ro. Du har været oppe på at amme hende 21 gange i døgnet, og det kan du naturligvis ikke holde til. Hvis du derfor gerne vil prøve med en flaske, for at se om det kan mætte hende og give både dig og hende mere ro, så er det naturligvis helt okay.
Du bør så give hende modermælkserstatning i flasken. Det vil sige det der ofte også kaldes type 1. Modermælkserstatning kan gives fra fødslen, det er i sammensætning lavet så det minder mest muligt om brystmælk og kan derfor erstatte amning. Du kan købe modermælkserstatning på brik, som blot skal varmes. Du kan også købe pulverformig modermælkserstatning, der skal blandes op med kogt afkølet vand.
Der findes forskellige typer modermælkserstatning. Nogen er lavet til børn med risiko for at udvikle allergi (købes på apoteket). Nogen er tilsat ekstra fedtsyrer som omega-3 og omega-6. Nogen er tilsat forskellige bakteriekulturer, som kan have betydning for balancen i mave og tarm... Der findes ikke nogen dårlige produkter i DK, du kan trygt vælge den modermælkserstatning, som du tænker vil være bedst for din datter.
Og så er der tilskudsblandinger. Det er ikke en fuldgyldig erstatning. Tilskudsblandinger kan gives som tilskud til amning og skemad - men først fra 6 måneders alderen - og vælling er en tilskudsblanding. På pakken vil ofte stå "type 2", "tilskudsblanding" og "fra 6 måneder".
Vælling er i princippet det samme som en tynd grød, og derfor vil nogle forældre opleve, at vælling mætter mere end modermælk og modermælkserstatning. Men din datter er for lille til at blive tilbudt vælling og derudover så skriver sundhedsstyrelsen at børn ikke har behov for vælling. De kan fint få grød, mos, vand af kop og derudover blive ammet eller få flaske med modermælkserstatning.
Så.. hvis du vil supplere din amning med en flaske, for at se om det gør nogen forskel hos jer og måske mætte hende mere, så er det helt i orden - men det skal være modermælkserstatning :)
Håber du kan bruge dette videre og læs også meget gerne min bog "Helens bog om amning og flaske" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske