Annonce

Annonce

Brev:

Manglende lyst til mad


3. april 2017

Alder:
8 mdr.

Manglende lyst til mad

Hej Helen

Tak for dit gode svar omkring vores søns søvn. Det vil vi straks gå i krig med :)

Vi havde som sagt 2 spørgsmål og det andet handler om vores søn og hans (manglende) interesse for mad.

Lige siden han blev født, har maden været et problem. Han ville ikke amme og jeg måtte først gi ham sutten og derefter snyde brystvorten ind. Så spiste han max 1 min. og så var det forfra igen. Vi fandt så ud af at hans tungebånd var for kort og fik det klippet, men det hjalp heller ikke, så vi måtte gå over til flasken. Jeg lejede en pumpe og pumpede ud hver 3 time og gav ham i flaske. Dette kunne jeg holde til i 4 måneder og herefter gik vi over til MME.

Han har hele vejen igennem ligget lige i underkanten af hans vægtkurve og spiste en del under hvad man siger babyer skal, og nogle gang måtte jeg næste tvinge maden i ham, da han var sulten, men bare ikke ville tage flasken.

Da han blev 4 måneder begyndte vi på grød, men heller ikke dette var noget hit. Grøntsagsmos ville han slet ikke rører og frugt er heller ikke lige ham :( Puha.

Nu er han 8½ måned og det er en kamp hver dag. Han smager gerne på alt den mad jeg serverer for ham, men det er som om at når han mærker strukturen, så ryger det ud igen. Jeg tror heller ikke rigtig han har fanget hvordan man tygger. Det virker som om han bare sluger maden for det meste.

Han spiser meget få ting i løbet af en dag og jeg er bange for at han ikke får nok vitaminer og mineraler osv. I sin mad.

For at gi dig en idé om hvordan vores dag forløber, får du lige en beskrivelse: (det skal lige siges at det er meget ca tider, så han nogle gange ikke åbner munden og vi derefter venter ½-1 times tid og så prøver igen)

04.45: Vi står op

07.00: morgenmad – Han får enten pulvergrød, fuldkornsgrød fra semper, som glider fint ned eller øllebrød, som ikke altid glider så nemt ned. Jeg har forsøgt med havregrød i alle former, med div. Frugtmos til, men dette vil han slet ikke have.

09.00: formiddagssnack – Han spiser max 4-5 hapsere rugbrød eller havregrynsbolle med smør og får også lidt frugtmos (mos fra semper på tube, som han godt vil spise) Vand af kop og får selv nogle minifras og sidde med.

9.30: Sover 1½ time

12.00: Frokost – han spiser max 4-5 hapsere rugbrød med smør. Har prøvet alle former for smørelse, men så ryger det bare ud. Han vil kun have smør på. Han får frisk frugt ...


Annonce

... at sidde med selv og/eller en agurk. Hertil prøver jeg hver dag at gi ham forskellige ting i stykker (uden held) såsom æg, makrel, ost, torskerogn osv. Jeg ville også meget gerne supplere med en grøntsagsmos, men det gider han som sagt slet ikke. Det ender som regel med lidt mere frugtmos fra semper. (Han gider heller ikke når jeg moser det friske og han gider slet ikke små stykker af frugt, selvom det er sødt)

14.00: ca. 150 ml MME

14.30: Sover 1½ time

16.00: Eftermiddagssnack – Her får han lidt sveskemos eller anden frugtmos fra semper.

18.00: Aftensmad – Har spiser han faktisk ok, når det er vores mad, såsom boller i karry, spaghetti og kødsovs, laks med pasta osv. Han får selv kogte grøntsager at sidde med og den prøver han d at putte i munden. Hvis jeg skal have grøntsagsmos i ham, skal det kamufleres med masser af risgrød, men dette må han jo ikke få hver dag, har jeg ladet mig fortælle.

19.00: Godnatgrød, fuldkornsgrød fra semper, som han elsker. Det spiser han fint.

19.30 ca. 150 ml MME og herefter puttetid

24.00 ca. 150 ml MME

Han spiser godt om aftenen, hvis det er noget han kan lide og det er som om han fylder depoterne op om aftenen. Men kunne nu godt tænke mig at få delt det lidt ud, da han godt kan være en smule pylret om dagen og jeg tror det er pga. sult.

Det skal siges at jeg har lavet alle former og farver for mad. Jeg har købt din bog og lavet alle opskrifterne, men lige lidt hjælper det. Vi sørger altid for god stemning ligesom han altid får noget selv at sidde med.

Han spiser meget det samme, da jeg nogle gange kaster håndklædet i ringen og tyr til det jeg ved han spiser. Han får heller ikke mere en ca 400-500 ml MME i døgne også selv om jeg blander det i grød osv. (han vil simpelthen ikke have mere) Så det kan heller ikke være det der tager appetitten.

Jeg syntes det er en opslidende periode det her :( Især når man har en datter på 5 år, som spiser alt og altid har gjort det. Jeg har altid lavet alt selv og været stolt af hende appetit og lyst til nye ting. Og jeg HADER at skulle gi min søn pulvergrød og langtidsholdbar frugtmos på tube :( Men jeg må også indrømme at jeg er kommet dertil, at hvis det er det han vil have, så er det det han får.

Håber du kan puste lidt liv i mig igen :) og måske gi mig et råd eller 2 jeg kunne prøve.

På forhånd tak :)

Med venlig hilsen
Karina

Læs Helens svar »



Annoncer

Sponsorerede artikler

Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare

Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...

Læs mere her



Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:

9. juni 2026 | Kost og ernæring | 7 mdr.

7 måneder - mad og søvn

Kære Helen Vi har lillebror på 7 måneder, som trives. Dog har jeg et...

Læs hele brevet og Helens svar


19. april 2026 | Sovevaner | 6 mdr.

Søvn og ked baby

Kære Helen Som du ved, så er vores barn nummer 2 en svær størrelse, der har...

Læs hele brevet og Helens svar


17. marts 2026 | Sovevaner | 7 mdr.

Gå fra 3 til 2 lurer og god vågentid

Kære Helen Min datter er 7,5 måned og jeg føler nu at hun er klar til at...

Læs hele brevet og Helens svar


4. marts 2026 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Vil kun ammes i søvn og afviser oftest flaske med MME

Kære Helen Jeg har en datter på 8,5 måneder, hvis våde bleer efterhånden er...

Læs hele brevet og Helens svar


2. februar 2026 | Sygdom | 7 mdr.

Feber - sove ude

Hej Helen Tak for alle dine svar :) Min datter er nu 7.5 måned og vi har...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, vindruer, popcorn, rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og stykker af rå gulerod har vist sig at udgøre en stor risiko...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor


Annonce