Brev:
Søvn og døgnrytme

Kære Helen,
Så er det blevet min tur til at søge din hjælp...☺️ Vi har en lille pige på 7 måneder, som er en glad pige som trives. Vores store udfordring går på søvn og døgnrytme.
Hun er ammebarn.
Fra hun var 2,5-3,5 måned, sov hun ml 8-10 timer pr nat. Derefter begyndte hun at vågne 1 gang pr nat, hvilket jo er naturligt og også fungerede fint et stykke tid.
For halvanden måned siden, begyndte hun at vågne 2 gange pr nat og ville ammes og nu er vi oppe på, at hun vågner ofte, sover helt vildt uroligt og nogen nætter vil amme op til 4 gange. Hun har fået to tænder i underkæben og jeg tror det var i den forbindelse det kammede helt over.
Jeg er begyndt at tage hende over i vores seng midt på natten,- så får jeg en smule mere søvn end når jeg skal ud af sengen hele tiden. Hun sover dog ikke mindre uroligt eller længere tid hos mig.
Hun har siden hun var helt lille, sovet i slyngevugge ved siden af mig og har i nu halvanden måned sovet i sin tremmeseng. Overgangen gik uden problemer.
I en lang periode svøbte vi hende hver gang hun skulle sove fordi hun var så urolig og vækkede sig selv. Efter hun kom i tremmesengen trappede jeg hende ud af svøbet og hun falder nu i søvn fint uden. Er dog i tvivl om hun stadig ville sove længere hvis hun var svøbt ? Synes bare det er synd at svøbe hende når hun er så stor,- vi føler det lidt som et overgreb..
Der er lige nu ikke rigtig noget mønster for hvordan hun sover om natten. Som oftest vågner hun mellem 23.30 og 00.30 og igen ved 3-4 tiden og kl 5. Så kan hun vågne og være frisk fra alt mellem 5-7. Et par gange har hun sovet videre hos mig til kl 8.
Men i disse dage vågner hun meget oftere.
Om dagen sover hun heller ikke meget, det har hun ikke gjort siden hun var 3 mdr. Tit meget korte lure og ofte vil hun slet ikke sove og græder eller laver fis. Det kan tage virkelig lang tid at få hende til at sove om dagen og det er meget frustrerende, især når jeg kan se, at hun er træt. Vi bor oppe, så barnevognen har ikke været brugt til at sove i. Jeg vil dog ...
... gerne igang med det.
Fordi der ingen rytme er i hendes nattesøvn og hvornår hun vågner om morgenen, er det også svært for mig at få rytme i dagen og hendes måltider.
Jeg prøver at hun får måltider 3 gange dagligt og er også begyndt med mellemmåltider. Hun får mere eller mindre alt det som jeg har set du anbefaler til andre i den alder,- Og så selvfølgelig stadig amning også. Men jeg har svært ved at holde noget somhelet fast tidspunkt.
Jeg har talt med min sp som foreslår, at vi tar hende op når vi går i seng (hun sover ca kl 20) og ammer hende og derefter gir hende 150 ml mme at sove på. Og så skal hun ikke have mad igen før 7 timer efter. Hun siger, at vi skal trøste og vugge og gi sutten dyppet I vand, men ikke give mad i løbet af natten og at det kan tage 1-2 uger før hun har vænnet sig til det. Hvad tænker du om det ?
Og kan det være rigtigt, at vi skal vække hende for at give hende mad ?? Synes det er lidt mærkeligt at gøre..?
Vedr mme, så har vi givet hende lidt på det sidste hvis jeg ikke var hjemme. Jeg har ikke mælk til at pumpe ud og desuden er det venstre bryst næsten gået i stå. Når jeg pumper på det kommer der 20-30 ml ud. Så jeg er meget i tvivl om jeg har mælk nok til hende.
Jeg har givet hende 80 ml et par gange efter amning( som forsøg) og hun sluger det og ligner en der vil ha mere ... Skal jeg give hende det ???
Hvordan får jeg skabt en rytme for min datter ? Og hvordan får jeg hende til at sove bedre ?
Jeg putter hende kl 19.30-20 med fast putteritual. Dog kan jeg ikke bare lægge hende så hun falder i søvn selv. Hun blir stadig vugget til rolig så lagt mens hun er halvvågen.
Jeg har tænkt om det vil gøre en forskel, hvis jeg står op på det samme tidspunkt hver dag,- ligegyldig hvordan natten har været ???
Det er svært at vide præcis hvad du har brug for af oplysninger, ligesom det er møgsvært at holde det simpelt. Spørg endelig hvis du har brug for flere informationer.
Jeg glæder mig rigtig meget til at høre fra dig☺️
Med venlig hilsen
fra Julie - mor til Liva
Annoncer
Sponsorerede artikler
Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare
Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
11. juni 2026 | Kost og ernæring | 5 mdr.
Kære Helen Vi kunne godt bruge lidt hjælp til madopstarten af vores pige,...
9. juni 2026 | Kost og ernæring | 7 mdr.
Kære Helen Vi har lillebror på 7 måneder, som trives. Dog har jeg et...
19. april 2026 | Sovevaner | 6 mdr.
Kære Helen Som du ved, så er vores barn nummer 2 en svær størrelse, der har...
17. marts 2026 | Sovevaner | 7 mdr.
Gå fra 3 til 2 lurer og god vågentid
Kære Helen Min datter er 7,5 måned og jeg føler nu at hun er klar til at...
4. marts 2026 | Kost og ernæring | 8 mdr.
Vil kun ammes i søvn og afviser oftest flaske med MME
Kære Helen Jeg har en datter på 8,5 måneder, hvis våde bleer efterhånden er...
Viden om børn:
Sushi til børn
Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:
- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.
- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.
- Børn under 3 år må højst spise 25...
Navlestreng
Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.
Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.
Når moderkagen...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen
Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!
Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!







