Annonce

Annonce

Svar: Har jeg noget at være nervøs over?


26. september 2016

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Mivi

Stort tillykke med at du venter dig igen, hvor er det dejligt med en nummer fire :)

Som sundhedsplejerske så er det desværre begrænset, hvor meget jeg ved om lige netop kvalme og graviditet - det ville være bedre for dig at tale med en jordemoder - eller endnu bedre, spørge læge eller jordemoder direkte "hvorfor reagerer du sådan?", når du får svaret, at de finder det mærkeligt...

Jeg synes umiddelbart ikke, at det lyder mærkeligt, at du har kvalme - heller ikke selvom du ikke har haft det på samme måde ved de tidligere graviditeter. Jeg mener, at mere end halvdelen af alle gravide oplever netop kvalme som et graviditetssymptom i starten, ligesom ømme bryster, manglende menstruation og ekstra træthed... Hos de fleste kvinder plejer kvalmen at gå væk omkring 14. uge...

Måske vil nogle af disse råd hjælpe dig:

Det er rigtig fint, at du har forsøgt dig med akupunktur, det oplever nogle kvinder hjælper.

Nogle har glæde af et akupressur-armbånd. Det sælges blandt andet på nogle apoteker.

Spis små, hyppige og lette måltider. Det er bedre, at du spiser lidt og tit og så kan holde maden i dig, end at du spiser få men store måltider.

Undgå især fedt og friturestegt mad. Spis i stedet gerne kartofler, ris, fuldkornsbrød. Vælg frisk frugt, som du nu har lyst til.

Hvis kvalmen er særligt slem om morgenen, så kan det hjælpe at stille en tallerken med lidt knækbrød, kiks eller måske lidt frugt ved din seng om aftenen. ...


Annonce

... Så kan du tage lidt at spise før du står op.

Lidt mandler er et gammelt husmoderråd mod kvalme. Du behøver ikke smutte mandlerne, men kan godt spise dem, som de er.

Sørg for at få masser af væske. Frisk vand fra hanen eller f.eks. danskvand kan være godt. Det kan også være danskvand med citrus. Nogle har glæde af lidt tyndt blandet saft, andre af lidt juice - drik det, du bedst kan lide. Det er vigtigt, at du får væske nok.

Nogle har også glæde af ingefær. Det kan være ingefær i madlavningen eller det kan være ingefær-te.


Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og så skal du naturligvis være opmærksom på, om der er ting i omgivelserne, som giver dig ekstra kvalme. Det kan være at stege kødet om aftenen eller at være i nærheden af tobaksrøg eller lignende. Mærk efter og sig fra, hvis du oplever, at du får det dårligt i bestemte situationer og se om I kan lave aftaler der gør, at du så vidt muligt ikke udsættes for disse...

Der er også nogen som siger, at man får mere kvalme i graviditeten, hvis man venter en pige - det skulle handle om, at der produceres nogle lidt andre hormoner.. Jeg ved ikke om det er en myte, men hvis der er noget om snakken, og du f.eks. har tre drenge i forvejen, så er det måske forklaringen på, hvorfor det pludselig føles så meget anderledes denne gang...:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro :)

Rigtig meget held og lykke og stort knus med på vejen :) Glæder mig til at følge dig og jeres lille familie videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Baby sok med pulsmåler - hvad er det?

De fleste forældre kender følelsen. Man har endelig lagt sin baby til at sove, lyset er slukket, og alligevel lister man tilbage et kvarter senere for lige at tjekke, om alt er, som det skal være. Netop derfor er en baby sok med pulsmåler blevet et oplagt valg for familier, der ønsker mere ro ...

Læs mere her



Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder


Annonce