Svar: Har jeg noget at være nervøs over?
Kære Mivi
Stort tillykke med at du venter dig igen, hvor er det dejligt med en nummer fire :)
Som sundhedsplejerske så er det desværre begrænset, hvor meget jeg ved om lige netop kvalme og graviditet - det ville være bedre for dig at tale med en jordemoder - eller endnu bedre, spørge læge eller jordemoder direkte "hvorfor reagerer du sådan?", når du får svaret, at de finder det mærkeligt...
Jeg synes umiddelbart ikke, at det lyder mærkeligt, at du har kvalme - heller ikke selvom du ikke har haft det på samme måde ved de tidligere graviditeter. Jeg mener, at mere end halvdelen af alle gravide oplever netop kvalme som et graviditetssymptom i starten, ligesom ømme bryster, manglende menstruation og ekstra træthed... Hos de fleste kvinder plejer kvalmen at gå væk omkring 14. uge...
Måske vil nogle af disse råd hjælpe dig:
Det er rigtig fint, at du har forsøgt dig med akupunktur, det oplever nogle kvinder hjælper.
Nogle har glæde af et akupressur-armbånd. Det sælges blandt andet på nogle apoteker.
Spis små, hyppige og lette måltider. Det er bedre, at du spiser lidt og tit og så kan holde maden i dig, end at du spiser få men store måltider.
Undgå især fedt og friturestegt mad. Spis i stedet gerne kartofler, ris, fuldkornsbrød. Vælg frisk frugt, som du nu har lyst til.
Hvis kvalmen er særligt slem om morgenen, så kan det hjælpe at stille en tallerken med lidt knækbrød, kiks eller måske lidt frugt ved din seng om aftenen. ...
... Så kan du tage lidt at spise før du står op.
Lidt mandler er et gammelt husmoderråd mod kvalme. Du behøver ikke smutte mandlerne, men kan godt spise dem, som de er.
Sørg for at få masser af væske. Frisk vand fra hanen eller f.eks. danskvand kan være godt. Det kan også være danskvand med citrus. Nogle har glæde af lidt tyndt blandet saft, andre af lidt juice - drik det, du bedst kan lide. Det er vigtigt, at du får væske nok.
Nogle har også glæde af ingefær. Det kan være ingefær i madlavningen eller det kan være ingefær-te.
Og så skal du naturligvis være opmærksom på, om der er ting i omgivelserne, som giver dig ekstra kvalme. Det kan være at stege kødet om aftenen eller at være i nærheden af tobaksrøg eller lignende. Mærk efter og sig fra, hvis du oplever, at du får det dårligt i bestemte situationer og se om I kan lave aftaler der gør, at du så vidt muligt ikke udsættes for disse...
Der er også nogen som siger, at man får mere kvalme i graviditeten, hvis man venter en pige - det skulle handle om, at der produceres nogle lidt andre hormoner.. Jeg ved ikke om det er en myte, men hvis der er noget om snakken, og du f.eks. har tre drenge i forvejen, så er det måske forklaringen på, hvorfor det pludselig føles så meget anderledes denne gang...:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro :)
Rigtig meget held og lykke og stort knus med på vejen :) Glæder mig til at følge dig og jeres lille familie videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Baby sok med pulsmåler - hvad er det?
De fleste forældre kender følelsen. Man har endelig lagt sin baby til at sove, lyset er slukket, og alligevel lister man tilbage et kvarter senere for lige at tjekke, om alt er, som det skal være. Netop derfor er en baby sok med pulsmåler blevet et oplagt valg for familier, der ønsker mere ro ...
Viden om børn:
Apgar score
Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.
Jordemoderen har 5 ting hun ser på:
1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.
2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...
Sushi til børn
Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:
- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.
- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.
- Børn under 3 år må højst spise 25...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...




