Svar: Sprog knap 3 årig
Kære mor
Tak for dit brev - og beklager svartiden i øjeblikket :)
Det er rigtig dejligt, at I har fået afklaret ørerproblemer. Din mand har helt ret, når han siger, at det var vigtigt at få dette undersøgt - også selvom du efterfølgende synes det er lidt svært, at jeres dreng har skulle igennem alt dette, så er det vigtigt at vide, at hans hørelse ikke fejler noget :)
I Danmark vil det normalt være sådan, at når børn bliver 3 år, så vil man vurdere, hvor vidt barnet har brug for en målrettet indsats, der støtte barnets sproglige udvikling. Da de fleste børn går i børnehave, vil det være pædagogerne, der vurderer barnets sprog. Der er tilknyttet talepædagoger til alle børnehaver, og hvis det skønnes nødvendigt, vil børnehaven kunne henvise videre. Som forældre har du også altid mulighed for selv at kontakte talepædagogen, der ofte sidder placeret i kommunens PPR afdeling eller under "Børne- Ungeafdelingen".
Der er også nogle regler i forhold til børn, der vokser op som to-sprogede. Og det gælder jo faktisk også jer - I taler et sprog hjemme, men der tales et andet sprog i børnehaven, og det giver naturligt lidt ekstra udfordringer og igen en særlig vurdering.
Jeg synes faktisk, at du bør kontakte en talepædagog, så du sammen med ham/hende kan finde ud af, hvordan I skal forholde jer til jeres dreng. Det er vigtigt at finde ud af, om jeres dreng har brug for:
- En generel sproglig indsats - det vil sige, at I blot skal blive ved med at læse bøger, synge med ham, tale med ham i hverdagen osv. som I allerede gør - fordi man skønner, at så kommer sproget helt af sig selv
- En fokuseret indsats - det vil sige, at I skal tilrettelægge særlige sproglige aktiviteter, og hvad disse så skal bestå i.
- En særlig indsats - det vil sige, at han ud over, hvad I kan gøre derhjemme også skal have noget støtte af talepædagogen. Det kan være et forløb, hvor han og I f.eks. besøger talepædagogen 10 gange og derefter vurdere ...
... situationen.
De normale rammer er meget vide - nogle børn taler meget, andre taler mindre, nogle børn taler rent, andre børn har sværere ved at få en helt forståelig udtale... og der skal være plads til forskellighed. Men for børn i alderen 2.5-3 år vil jeg sige, at man umiddelbart vil kunne forvente følgende:
- Barnet begynder at tale om sin dag, fortæller om sine oplevelser.
- Barnet begynder at stille spørgsmål og begynder også at svare, når man spørger barnet direkte
- Barnet begynder at kunne genfortælle små ting fra en historie
- Barnet kan genkende og sætte navn på enkelte farver
- Barnet forstår korte beskeder og kan følge en opfordring - som at hente noget på værelset.
- Barnet har et ordforråd på 800-1000 ord
- Barnet taler i sætninger på 4-5 ord
- Barnet begynder at sige mig - jeg - du
- Barnet kender tallet to (kan f.eks. vise to fingre, hvis man spørger, hvor gammelt barnet er)
Vær opmærksom på ikke at rette på ham, når han taler. Men lyt og anerkend ham, så hans lyst til at tale bibeholdes. Sæt ord på ting i hverdagen, tal højt, så han hører sproget, bruger sproget. Stil spørgsmål, som hjælper ham med at svare f.eks. kan du spørge "vil du have pære eller banan?" i stedet for blot at spørge "vil du have pære?", hvortil han kun skal svare ja eller nej. Eller hvis I sidder og bygger med klodser, så spørg f.eks. "hvilken farve klods vil du have nu?" eller lignende. Giv ham små opgaver "kan du tage den gule skål?", "vil du hente dine sko?" som I allerede gør bliv ved med det:)
Lav evt. bøger sammen med ham, hvor I klipper ud, klistrer ind osv. og på den måde får sat nogle ekstra ord på forskellige ting i hverdagen. Spil f.eks. billedelotteri og lad gerne også storebror være med. Vær opmærksom på om storebror nogle gange tager over og svarer for lillebror - så lillebror måske ikke har en chance for selv at sætte ord på :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre. Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Guide til baby- og børnemad: Hvad skal du undgå?
Må baby få honning og kanel? Og må mine børn få te og hørfrø? Det kan som forældre være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. I Fødevarestyrelsens guide til børnefamilier om uønsket kemi i mad, kan du se, hvad du bør begrænse eller undgå.
Anbefalingerne varierer for babyer, børn ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
14. juli 2025 | Udvikling | 9 mdr.
Kære Helen Jeg er lidt bange for at jeg har skadet min søns og min relation...
7. maj 2025 | Udvikling | 9 mdr.
Har vi sprunget seperationsangsten over?
Kære Helen. Kort efter fødslen blev vores datter lagt hos far for at få...
25. april 2025 | Udvikling | 5 år, 6 mdr.
Hej Helen. Jeg har en pige der skal starte i skole i år. Hun er født i...
3. april 2025 | Udvikling | 4 år, 5 mdr.
Social angst og skoleudsættelse
Kære Helen. Vi er altid meget glade for dine svar. Der er lidt tid til mit...
23. marts 2025 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores dreng, som nu er blevet 10 måneder, er startet i dagpleje....
Viden om børn:
Boel-prøve
Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.
Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...
Feberkrampe
Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.
Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen
Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!
Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!