Brev:
Hvordan får jeg ham til at sove længere?

Hej Helen.
Jeg må endnu engang søge dit gode råd, og jeg håber virkelig at du kan hjælpe os.
Vores søn, Elliott, bliver 9 mdr. på søndag. Men han sover stadig meget korte intervaller om natten, og jeg er begyndt at blive bekymret for, hvordan det skal blive når jeg engang skal starte på arbejde igen.
Hans nuværende soverytme er således:
Kl. 17:30-18 spiser vi aftensmad, hvor han også spiser med. Han smager af vores mad, og så får han grøntsagsmos ved siden af, hvor han spiser en god portion.
Inden han skal i seng får han desuden modermælkserstatning. Han spiser ialt ca. 150-180 ml.
Kl. 18-19 bliver han puttet i seng, hvor han falder i søvn selv, uden de store problemer. (Han er startet i vuggestue d. 1/4, og siden da har der været nogle nætter, hvor jeg har måtte vugge ham for, at han kan finde ro - dog ikke til han falder i søvn - men lige inden)
Kl. 22-23 melder ...
... han sig og er sulten. Her spiser han igen 150 ml. MME
Kl. 2-3 melder han sig atter og er sulten, hvor han også igen kan spise 150 ml MME.
Så vågner han og er vågen omkring kl. 5:30-6, hvor han igen kan spise en god portion yoghurt eller frugtmos.
I løbet af dagen spiser han godt og får kun MME lige inden han skal sove til middag. Det er ham selv der har sagt fra. Hvis vi byder ham MME på andre tidspunkter, så nægter han at tage flasken.
Hvad angår søvn, så sover han ca en time til formiddag og ca 2-3 timer til middag.
Jeg aner ikke, hvordan jeg skal få ham til at sove i længere stræk. Jeg har forsøgt at give ham mindre MME om natten, men det resulterer i, at han bliver meget sur og nægter at lægge sig til at sove.
Det samme resultat får jeg, hvis jeg tilbyder ham vand i stedet for MME.
Jeg håber at du har et godt tip til, hvad vi kan gøre.
Med venlig hilsen
Elliotts Mor
Annoncer
Sponsorerede artikler
Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare
Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
9. juni 2026 | Kost og ernæring | 7 mdr.
Kære Helen Vi har lillebror på 7 måneder, som trives. Dog har jeg et...
17. marts 2026 | Sovevaner | 7 mdr.
Gå fra 3 til 2 lurer og god vågentid
Kære Helen Min datter er 7,5 måned og jeg føler nu at hun er klar til at...
4. marts 2026 | Kost og ernæring | 8 mdr.
Vil kun ammes i søvn og afviser oftest flaske med MME
Kære Helen Jeg har en datter på 8,5 måneder, hvis våde bleer efterhånden er...
2. februar 2026 | Sygdom | 7 mdr.
Hej Helen Tak for alle dine svar :) Min datter er nu 7.5 måned og vi har...
15. januar 2026 | Sovevaner | 11 mdr.
Hej Helen, Vores søn på 11 måneder er startet i dagpleje. Det går godt...
Viden om børn:
K-vitamin til baby
Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.
Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...
Vegetar og veganer
Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.
Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Hej Helen
Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.
Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.
Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.
Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder







