Svar: Mælk og mad til 7,5 måned
5. december 2015
Alder:
7 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har min bog om børn og mad:)
Nu hvor din datter er 7 måneder gammel, så vil det være rigtig godt, at du skærer ned i antallet af amninger/flasker. Jeg anbefaler, at det er formiddag og eftermiddag, at mælken fjernes i denne alder. Det betyder ikke, at hun ikke skal tilbydes mælk/væske, i stedet skal hun nu have et par mellemmåltider og vand af kop.
Det er vigtigt, at du forsøger at finde balancen mellem at tilbyde hende bryst/flaske/mælk og samtidig give plads i maven til anden og mere sufficient mad. Hun har brug for en stor variation af fødevarer og energiberiget mad med den alder hun har. Hun har også netop nu en naturlig lyst til at putte i munden, smage og undersøge maden, sidde med mad i hånden, sutte, gnaske osv. Og det er vigtigt at udnytte dette. Jo mere varieret mad, du kan tilbyde hende netop nu, jo mere forebygger du kræsenhed senere hen.
Det er også godt, hvis hun nu kan lære at blive puttet til sin formiddagslur uden at få brystet, så du stille og roligt lærer hende at hun ikke behøver brystet hver gang, for at kunne sove. når hun på et tidspunkt skal passes, er det godt, hvis andre kan putte hende og at hun derfor har fået nogle nye rutiner og føler sig tryg ved at skulle sove, uden at mor behøver være der. Det betyder dog ikke, at man "bare" skal erstatte brystet med en flaske, fordi andre jo kan give den. Det er igen vigtigt, at hun lærer at sove uden denne afhængighed, fordi mælkeindtaget ikke må fylde så meget, at det tager pladsen op for den egentlige mad.
Det er helt okay, at du også giver hende flaske - men det bør være enten flaske eller amning. I alt 4 mælkemåltider i døgnet og jeg anbefaler at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes/flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop. Må også gerne få små bitte bidder af en bolle med lidt smør, hvis hun kan kapere det allerede.
Puttes til formiddagslur uden at blive ammet eller få flaske først - formiddagsmåltidet erstatter mælkemåltidet.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur, måske ca. kl 13 - det afhænger af, hvor lang og hvor sen formiddagsluren er
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Skal ikke længere ammes eftermiddag - grød med frugt erstatter mælkemåltidet her.
Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være moset mad og også mad i stykker, som hun selv kan sidde og holde og gnave i. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Din fornemmelse af, at hun skal have ca. halv mad og halv mælk i denne alder lyder ikke helt forkert - hendes væskebehov er naturligt stort og en stor del af dette dækkes via amning eller flaske. Det er dog vigtigt, at mælken indtages på tidspunkter, hvor den netop giver plads til mere rigtig mad i maven, så hun får begge dele.
I 8-9 måneders alderen skæres ned til 3 mælkemåltider i døgnet og her begynder den rigtige mad at fylde en del mere end mælkeindtaget.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende - og fortsat god appetit:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske