Annonce

Annonce

Svar: Natteroderi og MEGET trætte forældre


27. oktober 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anne

Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af jeres lille datter og alle dine tanker omkring hende og søvn:)

Når jeg læser din beskrivelse, så må jeg give dig ret i, at det lyder som om at I stort set har overvejet alt og der er for mig at se kun få ting, som I kan forsøge nu.

Det ene er, at jeg faktisk tænker, at jeres datter har brug for en flaske sen aften. Jeg synes faktisk, at det vil være et forsøg værd, om hun omkring kl 23 vil kunne drikke en flaske mere eller mindre i søvne. Jeg ved godt, at du skriver at hun har kunne klare sig uden mælk om natten gennem flere måneder, men stadig synes jeg at det kan forsøges. Det vil være rigtig dejligt, hvis I kan tilbyde hende en flaske sen aften, før I selv går i seng, og hun så kan sove nogle sammenhængende og gode timer derefter - og hun vågner jo netop ofte op i løbet af aftenen, så det kunne være et forsøg at tilbyde hende en flaske her.

Jeg vil også anbefale jer, at I prøver at indføre en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual - og adskilt fra aftensmaden. Det vil være rigtig godt, hvis I kunne prøve at lægge et bad ind mellem aftensmad og godnatgrød. Så en aftenrytme ser således ud:

Aften 18: Aftensmad, almindelige børnevenlige retter, mad i stykker og også stadig mos. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. hvis hun har brug for det.

Tilbydes en godnatgrød i køkkenet ca.19.15-19.30, får herefter børstet tænder.

Ammes/flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23: Flaske, det der også kaldes for et drømmemåltid. Jeg ved godt, at I skriver, at I bestemt ikke mener, at hun mangler mælk, men det at få lun mælk i maven sen aften, kan have en god effekt og give den ro, som I efterspørger.

Udover at forsøge med bad, grød, ekstra mælk på flaske - så tænker jeg også, at jeres datter måske vågner, fordi hun har brug for stillingsskift. I fortæller, at hun ikke triller eller vender sig. Hun kravler ikke, men humper på numsen og kommer derfor omkring på sin egen måde. Det er okay - men jeg tænker, at hun måske vågner, bliver lidt irriteret, frustreret, ked af det osv. om natten, fordi hun simpelthen ikke kan skifte stilling, få flyttet rigtigt på sig og dermed lagt i en ny rar stillling - ligesom vi andre gør.

Og det leder så hen til problematikken omkring sutten. Det er rigtig vigtigt, at I hjælper hende med stillingskift om ...


Annonce

... natten, uden at I hver gang per autmatik giver hende sutten i munden. Det er super fint, at I nu forsøger at lære hende at tage den selv, fylder ekstra sutter i sengen osv. men det vil være bedst, hvis hun kan lærer at komme videre i søvnen uden sutten, men blot ved at I hjælper hende om på den anden side, putter dynen om hende, som hun har sparket af osv.

Samtidig skal I så også hjælpe hende med at trille og dreje om dagen. I skal her være opmærksomme på om hun har brug for lidt ekstra hjælp. Det vil være godt at I gynger hende, svinger hende, danser med hende, vender hende på hovedet, tumler med hende osv. Det handler om at få stimuleret hendes balance, få styrket hendes vestibulær sans:)

Den vestibulære sans, kaldes også for labyrintsansen. Inde i øret, sidder en snegl med væske og når barnet gynges, roteres i forskellige retninger og bevæges, så sættes der gang i denne væske og det er dette, som påvirker balancen og dermed barnets motoriske evner. Man ved at hvis en kvinde har været nødt til at ligge stille en stor del af graviditeten, eller hvis et barn bliver født for tidligt og ligger stille i kuvøse, så vil barnets vestibulære sans ikke være påvirket på samme måde, som hvis barnet havde ligge i maven og mor havde gået rundt. Bevægelse er vigtigt allerede i graviditeten og også når det lille barn bliver født. Jeg ved ikke, om dette har været tilfældet hos jer - men uanset hvad, så vil det være rigtig godt at få sat lidt gang i labyrintsansen - fordi det naturligt også vil hjælpe hende til bedre at finde ro om natten, hvis hun selv kan skifte stilling og atter putte sig.


Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I stedet for at give hende sut om natten, skal I derfor prøve at berolige hende med hænder, kærtegn osv. - altså uden at putte noget i munden på hende. Igen kan man dog håbe at en flaske sen aften, vil stimulere suttebehovet, så hun af den grund heller ikke behøver søge sutten så meget om natten - det er værd at håbe, at en flaske også kan have denne effekt...

Ellers så lyder det som sagt helt rigtigt det I gør og alle de overvejelser du har - det er netop meget vigtigt med en fast rytme hele dagen igennem, - og det har hun. Det er vigtigt, at hun ikke er uhensigtsmæssig afhængig af brystet for at sove. Det er vigtigt, at hun ikke er syg, ikke har ondt for tænder osv. alt sammen noget du har taget stilling til.

Jeg håber dog, at mine tanker kan hjælpe lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare

Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

20. maj 2026 | Sovevaner | 18 mdr.

Vil ikke sove i tremmeseng

Hej Helen. Vores datter har i de sidste uger sovet ca kl 20 og vågnet ved...

Læs hele brevet og Helens svar


13. maj 2026 | Sovevaner | 4 mdr.

Mudrede nætter og manglende søvn

Kære Helen, Tusind tak for dit grundige svar til mit seneste brev. Jeg...

Læs hele brevet og Helens svar


29. april 2026 | Sovevaner | 4 mdr.

Søvnhjul og vågentid

Kære Helen, Jeg er ny mor - og ny herinde, og jeg har et par spørgsmål i...

Læs hele brevet og Helens svar


19. april 2026 | Sovevaner | 6 mdr.

Søvn og ked baby

Kære Helen Som du ved, så er vores barn nummer 2 en svær størrelse, der har...

Læs hele brevet og Helens svar


10. april 2026 | Sovevaner | 16 mdr.

Gråd ved putningen og nat

Hej Helen Min datter på 16 mdr har haft en rigtig god periode med søvn. Vi...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S


Annonce