Brev:
Mad og søvn - 6 mdr.

Hej Helen
Jeg skriver til dig, fordi jeg er så forvirret, ked af det og vildt meget i tvivl.
Jeg har en utrolig glad datter på 6 mdr. Hun græder næsten aldrig, og udvikler sig helt som hun skal.
Vi er bare rendt ind i total forvirring nu i forhold til mad og søvn.
Har altid haft svært ved at amme hende, men gør det fortsat da hun ikke vil have flaske. Hun er utrolig nysgerrig, og slipper gerne 3-5 gange på en amning for at se på mig eller verden.
Har snakket med egen sp, hun har forslået afskærmning, men den ligger hun også bare og kigger på, og vil tage fat i.
Hun har fået grød siden hun var 4 mdr. Hun har aldrig været fan af det, men det er gået bedre end det gør nu.
Hun vågner ca. hver anden time om natten og skal have mad.
Har lige downloadet afsnittet med Bertil som også spiser hver anden time om natten, og dette prøvede jeg i nat på min pige, hvilket gav rimelig god pote. Hun græd ikke, eller klynkede.
Jeg ammede hende også kl 23 og 24. Tror ikke hun var vågen da jeg ammede hende 24, er det, det du kalder drømmeamning? bare lige sådan så jeg er helt med. Fordi hun kan jo sagtens vågne om natten og aftenen uden at være sådan helt vågen, men bare vil have mad.
Nå men jeg er total i vildelse om hvordan og hvad med det mad der.
Hun er ikke en mega sulten pige, det har jeg ihvertfald ikke fornemmelsen af, men hun kan godt glæde sig til at få bryst, ved at smile og grine lidt inden. Det er bare ikke sket de sidste par dage, det er mere græd og vender sig væk.
Har kigget på dine dagsplaner for andre 6 mdr gamle børn, men ved ikke om det passer på Alma.
Dagsplan lige nu ...
... ca.
07:00 vågner
07:30 -07:45 får lidt havregrød og vand i kop, vil ofte ikke spise det, men begynder bare at klynke når jeg sætter hende i stolen, og hun synes ikke det er dejligt at få mad. Hun virker mere træt, så jeg tænker om hun skal have det 07:15 i stedet?
08:00 Bryst og sover ca. 45 min
10:30-11:00 grønsagsmos og modermælk i kop, spiser næsten heller ikke noget hele, også mere ked af det end en god oplevelse.
13:00-13:30 ammes lidt, ofte svær at amme her, og puttes til middagslur
16:00 får lidt bryst
17:00 får bryst
18:00 grøntsagsmos - dette ender også ofte i ikke så meget grød, men dog ofte bedre oplevelser her.
20:00 Ammes fra et bryst og puttes til natten
22:30-23 Vågner og skal ammes
og så ca hver anden time herfra med amning.
Jeg er i tvivl om hun får nok mælk og mad i løbet af dagen.
Hvor meget mælk og mad skal hun have?, hvor meget forventes det at hun spiser af sin grød?
Hvor tit skal hun have mad?
Er det en god ide at spise sammen med hende ved hvert måltid?
Skal hun have noget af vores mad, samtidig med grøden når hun spiser?
Hvordan får vi begge en bedre oplevelse med maden?
Og ligeledes med søvnen, hvordan får jeg hende til at sove bedre end de 45 min? hun sover ved hver lur om dagen. Hun virker nemlig træt ofte efter hver lur, selvom jeg står og holder hende på maven, nusser hende mellem øjnene. Men skal jeg være mere konsekvent og se bruge den tid det tager på at få hende til at sove?
Håber du kan hjælpe mig, for føler mig ikke som en særlig god mor, og er bare ked af det, og det er så hårdt at det fylder 90% af mine tanker hele tiden.
Kærlig hilsen
Maria
Annoncer
Sponsorerede artikler
Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare
Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
11. juni 2026 | Kost og ernæring | 5 mdr.
Kære Helen Vi kunne godt bruge lidt hjælp til madopstarten af vores pige,...
9. juni 2026 | Kost og ernæring | 7 mdr.
Kære Helen Vi har lillebror på 7 måneder, som trives. Dog har jeg et...
19. april 2026 | Sovevaner | 6 mdr.
Kære Helen Som du ved, så er vores barn nummer 2 en svær størrelse, der har...
17. marts 2026 | Sovevaner | 7 mdr.
Gå fra 3 til 2 lurer og god vågentid
Kære Helen Min datter er 7,5 måned og jeg føler nu at hun er klar til at...
2. februar 2026 | Sygdom | 7 mdr.
Hej Helen Tak for alle dine svar :) Min datter er nu 7.5 måned og vi har...
Viden om børn:
Appetit
Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.
Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.
Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...
Barnevogn
Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.
Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?
Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen
Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)
Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)
Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"







