Svar: Hvinen?
4. februar 2005
Alder:
3 mdr.
Kære Lise
Det lyder som om du har en lille pige der stortrives og som nyder at afprøve sin stemme. Det er helt normalt, omend hun er en smule tidligt på den:o)
Det er vigtigt for børns taleudvikling at de øver deres stemme. Og fra at pludre begynder børn ofte at hvine og mange gange kan de hvine så højt at de selv bliver helt forskrækkede over den lyd de kan frembringe eller slet ikke fornemmer at lyden kommer fra dem selv.
Efter de meget høje lyde begynder mange så at øve flere af de lyde som ligger bag og ned i svælget, så spektret af lyde skifter hele tiden og det er kun godt at din datter gør det:o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske