Annonce

Annonce

Brev:

Natmad 9 1/2 måned


26. april 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Natmad 9 1/2 måned

Kære Helen!

Så er det tid til nye spørgsmål om mad og søvn.

Min vidunderlige dreng er nu blevet 9 1/2 måned. Han udvikler sig med lynets hast, er motorisk meget fremmelig og ivrig efter snart at komme til at gå. Pludrer mere og mere med nye lyde og er glad, glad, glad også for dagplejen, hvor han har været i 1 1/2 måned nu. Han sover på eget værelse og har gjort det en måneds tid nu uden drama.

Mit spørgsmål er hvordan pokker vi slipper af med natflaskerne?

Han kommer i seng ml. 18.30 og 19.30 med 170 ml. På rigtig gode nætter sover han til kl. 4 og får 170 ml og sover så videre til ca. 6.30. De nætter er der alt for få af, men de er der, så jeg ved, han kan.
Oftere får han to flasker i løbet af natten - ca midnat og ca. 4.
Jeg prøvede i en periode at støtte ham i at sove videre uden flaske, hvis han vågnede tidligere end 2, men det resulterer bare i, at han vågner en gang i timen og græder - og så er det jo meget værre end bare at skulle give ham to flasker og sove videre.
Og nu har vi lige haft en periode med maveonde, hvorefter han har skruet ned for intervallet mellem flaskerne. I nat har han fået kl. 19, 22, 1 og 3!!! Det er jo helt vanvittigt, men han blev rasende, da jeg forsøgte at tilbyde ham vand i stedet for mælk. (Jeg håber, det er for at indhente de dage, hvor han ikke har kunnet spise, så han bare holder op igen, men frygter at han bliver ved, hvis ikke jeg gør noget aktivt).

Om dagen får han en flaske om formiddagen og enkelte gange også om eftermiddagen senest kl. 15.

Han spiser pænt med fast føde i løbet af dagen, synes jeg. Nu er han i dagpleje, så jeg ved ikke helt hvor ofte eller hvor meget, han får dér, men når han er hjemme får han tre måltider plus to-tre mellemmåltider og han gider godt spise. Så længe han selv får lov til det meste - han ved, hvad han vil og ikke vil!

Det sværeste er aftenmåltidet, fordi han bliver så træt om aftenen.
Vi spiser ofte 17.30, så han overhovedet kan hænge sammen, når vi spiser..
Jeg forsøgt mig med aftengrød før sengetid (18.30), men det siger han resolut nej ...


Annonce

... til. Og vælling i aftenflasken siger han også nej tak til.

Så jeg ved ikke helt nu. Tror, det bliver en hård kamp at få ham til at opgive flaskerne og vi sover jo meget ok, når der ikke er andet nattesjov end 1-2 flasker. Så jeg er lidt i vildrede. Håber jo mest, at han selv begynder at sove tungere og ikke har brug for dem - som han gør ind i mellem.

Har du nogen forslag?

Han sover oftest kun to gange om dagen nu - 1 time formiddag og 1 1/2-2 til middag. Det er lige på kanten med den tredje, for han er som sagt meget træt om aftenen. Men det er ikke altid en tredje lur hjælper på det. Hvis jeg lægger ham er det ved 16-tiden og der skal vugges og insisteres længe før han sover en lur på et kvarter/en halv time. Nogle gange hjælper det, andre gange bliver han mere træt af det.
Så tit springer jeg den over, spiser aftensmad lidt tidligere og sidder lidt mere med ham end ellers.

De sidste par dage er han så også blevet temmelig morsyg. Om det er en reaktion på maveondet eller bare er alm. 10-mdrs udvikling er svært at sige.

Håber, du kan hjælpe mig!

Med venlig hilsen
Solomor

Tillæg: I nat igen mange flasker. Kl. 19, 23, 0.40 og 4. Han græd kl. 0 og jeg prøvede længe med sutten og en hånd, men han blev mere og mere vred. Indtil jeg prøvede med en flaske kun halvanden time efter sidste flaske. Han sluger 170 ml på et øjeblik, de er alle tomme. På trods af at han også skruede sit indtag af fast føde gevaldigt i vehret igår. Han småspiste nærmest hele dagen og sov kun 1 1/2 time i alt.

Igår var han også meget ustadig - stor latter og stor gråd med sekundes mellemrum og skulle underholdes, selvom vi var ude påbesøg og der var masser af nyt.
Og der brød også en ny tand igennem. Og han stod selv uden at holde i lang tid.
Jeg er møgforvirret. Måske er maveondet i sidste uge og den nye tand i går årsag til alt dette uvejr og den opskruede nattespisning? Måske er ðet bare almindelig udvikling og spring?

Måske er han i gang med at lave nye (kedelige) nattevaner.
Det er i hvert fald mere end en enlig svale….

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »



Annoncer

Sponsorerede artikler

Baby sok med pulsmåler - hvad er det?

De fleste forældre kender følelsen. Man har endelig lagt sin baby til at sove, lyset er slukket, og alligevel lister man tilbage et kvarter senere for lige at tjekke, om alt er, som det skal være. Netop derfor er en baby sok med pulsmåler blevet et oplagt valg for familier, der ønsker mere ro ...

Læs mere her



Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:

9. juni 2026 | Kost og ernæring | 7 mdr.

7 måneder - mad og søvn

Kære Helen Vi har lillebror på 7 måneder, som trives. Dog har jeg et...

Læs hele brevet og Helens svar


17. marts 2026 | Sovevaner | 7 mdr.

Gå fra 3 til 2 lurer og god vågentid

Kære Helen Min datter er 7,5 måned og jeg føler nu at hun er klar til at...

Læs hele brevet og Helens svar


4. marts 2026 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Vil kun ammes i søvn og afviser oftest flaske med MME

Kære Helen Jeg har en datter på 8,5 måneder, hvis våde bleer efterhånden er...

Læs hele brevet og Helens svar


2. februar 2026 | Sygdom | 7 mdr.

Feber - sove ude

Hej Helen Tak for alle dine svar :) Min datter er nu 7.5 måned og vi har...

Læs hele brevet og Helens svar


15. januar 2026 | Sovevaner | 11 mdr.

Urolige nætter - 11 måneder

Hej Helen, Vores søn på 11 måneder er startet i dagpleje. Det går godt...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt


Annonce