Brev:
8 måneder og korte lure om dagen

Kære Helen,
Tak for en god brevkasse - nu spørger jeg ind til det med søvn igen.
Min lille pige Emily er nu 8 måneder gammel og er holdt op med at kunne sove gode lure om dagen. Hun kan godt falde i søvn når jeg vugger hende i barnevognen eller går en tur, men vågner altid efter 25 min. Derefter kan jeg få hende til at sove igen hvis jeg går en tur, men hun vågner typisk når jeg kommer hjem. Det hjælper ikke at gå langt fordi hun vågner altid når hun har sovet en time, formiddag og aften, selvom jeg er I gang med at gå. Nogle gange kan hun ikke falde I søvn igen efter de førte 25 min, og så tager jeg hende op - men så er hun altid træt og pylret.
Hun er også begyndt at sove dårligere om natten. Jeg ammer hende i søvn en eller to gange, ellers vugger jeg hende i søvn i mine arme. Hun bliver vugget I søvn I sin fars arme når hun skal sove om aftenen.
Hun er så træt om aftenen fordi nogle dage kan det ikke lade sig gøre at give hende en powernap kl.17 - det er så synd for hende, synes jeg.
Hvis jeg går langt nok og hun får sovet hendes time er hun i godt humør og stråler af glæde når sin storesøster, nu næsten 3 år gammel, synger for hende eller snakker med hende. Emily er begyndt at krybe baglæns, til sin store frustration. Hun prøver at komme op på alle fire men er der ikke helt endnu. Hun sidder ellers rigtig rank og uden støtte. Hun græder megt hvis jeg går bare to skridt fra hende, så det er hårdt for os begge to når jeg prøver at nå praktiske ting mens hun er vågen.
Her er Emily’s dagsrytme:
kl.5:00-5:30 - Vågner, bliver ammet og sover lidt videre.
kl.7:00 - Morgenmad: havregrød og vand af kop
kl.8:45 -Frugtmos med lidt grød fra ...
... morgenmaden (spiser sjældent meget morgenmad), vand af kop
kl.09:15 - Formiddagslur. 25min af sig selv, op til 1 time og et kvarter hvis jeg går og det lykkes hende at sove videre.
kl.11:30 - Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk, små rugbrødshapsere, agurkering, rugbrødsbjælker. Vand af kop.
kl.13:00 - Amning
kl.13:30 - Eftermiddagslur, maks. en time og kun 25 min af sig selv.
kl.16:00 - Grød, frugt på hånden, vand af kop
Kl.17:00 - Evt. lille power nap hvis det er muligt
kl18:00 - Aftensmad: Grøntsagsmos med kød eller fisk, evt. pastaskrue, kartoffelbåd eller kogt gulerod til at spise med hånden. Også lidt frugt på hånden. Vand fra kop.
Kl.19:00 Amning
kl.19:30 - Puttes af far, da jeg putter storesøster.
kl.03:00 - Vågner og bliver ammet, sover videre
kl.05:30 - Vågner og bliver ammet, sover videre nogle dage.
Emily virker altid meget sulten når hun vågner ca. kl.14:30 og der er for langt at vente til kl.16 så her giver jeg hende nogle gange lidt frugtmos fordi jeg vil ikke amme hende en ekstra gang. Det tager lang tid derefter at gå ned til vuggestuen og hente storesøster så grød-tidspunktet kan ikke rykkes tidligere.
Det skal siges at hun døjer en del med hård mave, jeg prøver at afhjælpe det med sveskemos.
Hun bliver altid puttet med den same putteklud - sut vil hun gerne have lidt I munden men har ikke virkelig taget det til sig.
Jeg ved at Emily har svært ved at finde søvnen igen når hun først kommer ud af den dybe søvn. Jeg ser frem til at høre fra dig så jeg kan hjælpe hende og samtidig måske få lidt mere tid til at hvile mig om dagen så jeg kan have mere overskud til mine to piger.
Venlige hilsner fra
en træt og bekymret mor
Annoncer
Sponsorerede artikler
Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare
Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
9. juni 2026 | Kost og ernæring | 7 mdr.
Kære Helen Vi har lillebror på 7 måneder, som trives. Dog har jeg et...
19. april 2026 | Sovevaner | 6 mdr.
Kære Helen Som du ved, så er vores barn nummer 2 en svær størrelse, der har...
17. marts 2026 | Sovevaner | 7 mdr.
Gå fra 3 til 2 lurer og god vågentid
Kære Helen Min datter er 7,5 måned og jeg føler nu at hun er klar til at...
4. marts 2026 | Kost og ernæring | 8 mdr.
Vil kun ammes i søvn og afviser oftest flaske med MME
Kære Helen Jeg har en datter på 8,5 måneder, hvis våde bleer efterhånden er...
2. februar 2026 | Sygdom | 7 mdr.
Hej Helen Tak for alle dine svar :) Min datter er nu 7.5 måned og vi har...
Viden om børn:
Strømper
Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.
Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.
Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...
Fostervandsprøve
En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.
Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Hej Helen ...
Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..
Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..
Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..
Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..
Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..
Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!
Med venlig hilsen
M´s Mor







