Svar: Sunde madvaner
4. marts 2015
Alder:
20 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at I lader jeres datter følge af børnelægen, så der lige bliver fulgt lidt ekstra op på hende. Hun har altid været en fysisk stor pige, og det kan sagtens være, at det blot er sådan hun er, men det er rigtig fint lige at holde lidt øje med hende. Mit umiddelbare skøn er, at hun naturligvis ligger i den høje ende, men det lyder som om, at hun faktisk har taget lidt mindre på i takt med at hun er vokset i længden, så det lyder som om, at kurven begynder at falde lidt… har jeg ret? Hvis det er tilfældet, så går det jo den rigtige vej:)
Det er super at hun stort set aldrig sidder stille. Netop bevægelse er ud over kosten rigtig vigtigt, så det er dejligt, at hun er glad for at bruge sig selv motorisk og det skal I naturligvis bakke op om:)
Men nu til dit egentlige spørgsmål - mellemmåltider:
Med den alder hun har, må hun faktisk gerne få lidt råkost som f.eks. en gulerodssalat. Du skal rive guleroden på den fine side af råskostjernet, du kan evt. komme lidt meget fint hakket spidskål i, og også gerne lidt revet æble. Du kan tilsætte ananas eller lidt appelsinstykker eller hælde lidt appelsinsaft over. Det vil være fint at give hende dette som mellemmåltid om eftermiddagen. Det giver lidt til den søde tand, samtidig med at hun får lidt grønt.
Nogle børn har også glæde af at få lidt grøntsager osv. som en juice. Efter devisen "drik dine grøntsager". Det kræver en saftpresser, men så kan du mixe forskellige grøntsager og frugter og et lille glas om eftermiddagen kan både hun og I drikke. I weekenden, kan I også bruge det om formiddagen.
Det du skal være opmærksom på er syreindholdet. Hun bør ikke gå og nippe af det over længere tid og det kan være en idé at tilsætte lidt A38 for at neutralisere syren lidt, for at skåne hendes fine tænder.
Skal det være noget mere mættende, kan du bage f.eks. havregrynsboller lavet med vand, A38 og lidt olie:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
De smager super godt og I kan alle spise dem - og så kan de også fryses. I kan undvære smør på dem og i stedet komme lidt frugtmos eller syltetøj direkte på…
Frisk frugt og bær er også altid en mulighed. Det er sundere end tørret frugt og du undgår at det klistrer til hendes tænder. Frugt skåret i mundrette stykker eller en skål med lidt forskellige bær kan være et stort hit - og så får man lidt samme fornemmelse, som når man sidder og fisker slik op af slikskålen, her er det bare frugt og bær, som fiskes op…
Du kan også lave æblechips selv. Hvor du fjerner stilken og kernehuset i midten, men lader æblet være med skræl. Vask æblet godt! Skær æblet i tynde skiver og læg skiverne på en bageplade med bagepapir og bag dem i ovnen ved ca 120 grader (varmluft) i ca. 2 timer til de er sprøde og gyldne. Det kunne måske være et alternativ der, hvor andre giver figenstang og rosiner…
Håber du kan bruge disse idéer lidt videre :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske