Svar: Komælk og mellemørebetændelse
3. marts 2015
Alder:
7 mdr.
Kære mødregruppe
Tak for jeres spørgsmål :)
Nej - der er ikke nogen sammenhæng mellem komælk og mellemørebetændelse. Det anbefales derfor ikke, at man fjerner mælk fra kosten, for at nedsætte risikoen for mellemørebetændelse. Derimod spiller f.eks. rygning i hjemmet og andre faktorer ind på øreproblemer.
Når Sundhedsstyrelsen nu anbefaler, at børn ikke får komælk, før de er 1 år, så skyldes dette at komælk har et proteinindhold, der er ca. 3 gange så højt, som det er i modermælk, og derudover har komælk et lavt jernindhold. Man ved i dag, at for meget protein i spædbørnsalderen har betydning for udviklingen af overvægt senere i livet.
De nye retningslinjer kommer blandet i kølvandet på de nye nordiske næringsstofanbefalinger (NNR) og de nye officielle danske kostråd. Anbefalingerne er lavet med udgangspunkt i dokumenteret viden om, hvilken ernæring spædbørn og småbørn bør have for at vokse optimalt.
Håber I kan bruge dette videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske