Svar: Mad efter Sundhedsstyrelsens nye retningslinjer
2. marts 2015
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg vil gerne uddybe, for det er natuligt lidt forvirrende og det kan være svært helt at gennemskue de nye retningslinjer :)
Børn bør tilbydes modermælk eller modermælkserstatning til de er 1 år. Det betyder at i al den mad, som du laver til dit barn, skal du bruge modermælk eller modermælkserstatning.
Det er dog stadig vigtigt, at børn får mad, der tager udgangspunkt i familiemaden og det betyder at hvis du f.eks. laver lidt kartoffelmos, kommer lidt mælk i kødsovsen eller i frikadellefarsen eller lignende, så må dit barn gerne få dette. Her udgør mælken så lille en del af retten at det er uden betydning - og det bør vægtes at barnet ikke får specielle retter, men at hele familien spiser det samme.
Med hensyn til risengrød, så er det her lidt anderledes, fordi en stor del af risengrøden jo laves med mælk. Her vil det være sådan at du må give din datter lidt risengrød fra 9 måneders alderen. I alderen 9-12 måneder må hun få 50-100 ml komælk i døgnet og kan derfor i denne alder godt tilbydes en lille portion risengrød kogt på mælk.
Hvis du vil give hende risengrød før hun bliver 9 måneder, bør du lave den på modermælkserstatning.
Med hensyn til arsen i ris, så er det godt at du er opmærksom på dette og her er retningslinjerne, at din datter ikke bør få risbaseret grød hver dag. Du bør heller ikke give hende risdrik eller riskiks. Det er vigtigt at du varierer hendes indtag så hun får forskelllige grødtyper og at I f.eks. også varierer kogte ris med kartofler, pasta, bulgur og lignende.
Med hensyn til kumarin i kanel, så er det vigtigt at begrænse mængden af dette, da det blandt andet kan give leverskader. Du kan som alternativ bruge revet frugt eller frugtmos på grøden. Vil du gerne give lidt kanel, så bør det blandes op med sukker og i et blandingsforhold, som kun giver en svag kanelsmag.
Håber dette giver lidt mere klarhed :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske