Svar: Endnu et kost spørgsmål - makrel i tomat?
19. februar 2015
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Varmrøget laks og fiskedeller - uhm, det lyder lækkert!
Børn må gerne få makrel i tomat. Som med så mange andre fødevarer, er det vigtigt at variere mellem de forskellige fisketyper, og makrel kan fint indgå i en variation af fiskepålæg.
Fisk på dåse, bør kommes over i en plastbøtte beregnet til fødevarer, når dåsen er åbnet og du ikke bruger det hele. Du bør altså ikke gemme rester af makrel i dåsen, som du har taget det fra.
Med hensyn til ben, så kan du godt købe makrel lavet specielt til børn. Du kan f.eks. købe smørbart "Makrelguf" - det fås både på dåse og i små portionspakker. Du kan faktisk også købe det på tube. Det laves af Glyngøre. Du kan også finde andre former for smørbart makrelpålæg f.eks. Amanda "Makrelkres"… Du må se på hylderne i supermarkedet, der er flere muligheder:)
Hvis du vil variere mere kan du også prøve med torskerogn - fra dåse kan det skæres i skiver og steges på panden. Du kan også købe "Rognguf", som er smørbar torskerogn, også her findes der forskellige varianter/fabrikater.
Fortsat god appetit:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske