Brev:
Ammestop - forberedelse
Kære Helen.
Jeg skrev for nylig til dig og fik gode råd, fordi jeg snart vil gøre alvor af ammestop med vores datter, som nu er fyldt to år. Tak for de gode råd.
Inden vi går i gang, vil jeg dog gerne høre dig om et par ting mere. Kan eller skal man verbalt forberede sit barn på, at mælken og ammestunden ikke varer evigt?
Jeg er helt med på, at man ikke skal lege med ammestop og i det små forsøge sig med at sige nej. Det er enten eller, for ellers bliver barnet endnu mere forvirret og frustreret.
Men er det en god ide at begynde at tale om, at det ikke varer evigt?
Vores datter er sprogligt godt med, og hun sætter selv ord på, at et bryst fx er tomt, at det skal sove og lave ny mælk, eller hun sutter lidt og siger så veltilpas, at der faktisk er noget i det bryst. Hun udbryder også glædestrålende, at der var de jo, hvis hun ser mig skifte tøj. Og hun peger på ...
... brystet og siger, at det er hendes mælk.
Alt det spiller jeg bare med på indtil videre, for netop ikke at lege med ammestop.
Men vil det være en god ide at begynde at tale med hende om, at det ikke varer ved, og i givet fald hvor lang tid inden? Eller er det bedre bare at sidde en aften ved puttetid, når hun plejer at få og så sige, at nej, nu er der ikke mere?
Ved du, om der lige frem er skrevet småbørnsbøger om ammestop, som vi kunne læse sammen?
Nogen har sagt til mig, at jeg skal forklare ammestoppet med, at hun nu er blevet en stor pige, der ikke skal have mors bryst. Men det er jeg lidt tøvende over for, fordi en af de næste store milepæle er pottetræning, og jeg vil nødigt ind i, at hun forbinder det med at blive stor (eller i hvert fald større) med noget virkelig, virkelig negativt, som ammestop uden tvivl vil være. Hvad tænker du om det?
Med venlig hilsen
Ammemor
Annoncer
Sponsorerede artikler
Guide til baby- og børnemad: Hvad skal du undgå?
Må baby få honning og kanel? Og må mine børn få te og hørfrø? Det kan som forældre være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. I Fødevarestyrelsens guide til børnefamilier om uønsket kemi i mad, kan du se, hvad du bør begrænse eller undgå.
Anbefalingerne varierer for babyer, børn ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
2. maj 2025 | Sovevaner | 21 mdr.
Kære Helen, Vi håber, du kan hjælpe os med at skabe en kortere og endnu...
2. maj 2025 | Udstyr | 22 mdr.
Kære Helen Som du ved, så har vi store udfordringer med storesøsters (22mdr)...
13. april 2025 | Opdragelse | 22 mdr.
Håndtering af selvstændighedsalder og aftenputninger
Kære Helen Jeg skriver til dig igen om vores datter på 22 måneder, som i...
10. april 2025 | Opdragelse | 22 mdr.
Reaktion på at være blevet storesøster
Kære Helen Jeg skriver til dig igen om min datter på 22mdr som er blevet...
4. april 2025 | Sovevaner | 22 mdr.
Opfølgning på opvågninger om natten - 22mdr
Kære Helen Tak for dit svar vedr. mit brev om min datters opvågninger....
Viden om børn:
Efterveer
Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.
Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...
Portionsstørrelse børn
Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.
Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.