Svar: Æg
7. januar 2015
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål :)
Æg er en vigtig kilde til protein sammen med kød og indmad. Det er derfor en god idé, at I tilbyder jeres datter æg som del af en varieret kost.
Og hun må gerne få både friske og pasteuriserede æg, der indgår i madlavningen i form af f.eks. omelet, røræg, æggesalat osv. Ligesom hun også gerne må få hårdkogt æg - og nogle gange faktisk også et blødkogt æg, nu hvor hun er blevet et år.
Fødevarestyrelsen skriver blandt andet på deres hjemmeside: "Risikoen for at blive syg af salmonella fra danske æg, man køber i butikkerne, er i dag meget lille. Det er så godt som sikkert at spise blødkogte danske æg, men hvis du vil være på den sikre side, når du laver mad til små børn, syge og ældre, bør du servere æggene hårdkogte".
Samtidig har de i august 2014 udsendt en pressemeddelelse om, at der er fundet salmonella i visse pasteuriserede æg, som derfor er trukket tilbage fra markedet.
Jeg håber du kan bruge dette videre :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske