Svar: Vil ikke spise - Heller ikke tage flaske
18. august 2014
Alder:
7 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå du er frustreret - det er naturligt hårdt, når du oplever, at det både kniber med at få din datter til at tage imod både flaske og skemad…
Når jeg ser din dagsplan, så slår det mig, at du gør tingene modsat - du giver flaske først og skemad bagefter, og jeg vil faktisk foreslå dig, at du bytter tingene rundt. Så hun starter med at få skemad, når hun vågner af en lur og får flaske, når hun så skal til at sove igen. På den måde skaber du bedst appetit og som du selv fornemmer, så er hun måske ikke rigtigt sulten, når du giver hende skemad….
Derudover vil jeg anbefale dig, at du tilbyder hende mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på. Netop i 6-7 måneders alderen vil mange børn nyde at sidde og gumle på lidt mad selv. I den alder kan gummerne godt klø og din datter bliver nu mere og mere bevidst om, at hun kan bruge sin mund.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at hun får øvet sig mundmotorisk. Hun lærer også at det hun kommer i munden smager forskelligt og netop det vil motivere hende til at smage, prøve noget nyt. Samtidig sætter det gang i spyttet og maven og det øger appetitten :)
Når hun skal spise, så skal starte med at lade hende sidde og gumle på lidt agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende. Hun sidder i den høje stol og gumler løs og så sætter du dig foran hende parat med skemaden. Du skal forsøge ikke at lægge bånd på dig selv, men lade hende spejle sig i dig og i det du gør. Det er vigtigt at I sidder overfor hinanden - ryg hendes stol lidt ud fra bordet - sæt dig foran hende og hold skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden.
Fang hendes øjenkontakt og brug din mimik og dine lyde. Du skal verbalisere positivt omkring det at spise: "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejligt mad" - Du skal åbne din egen mund, så hun også åbner sin mund, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm. Når du siger "mam-mam", så åbner din mund sig naturligt. ...
...
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende, at du også hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil uden på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus på det, det drejer sig om.
Det er helt fint, hvis hun gnasker i lidt og derefter spiser en halv deciliter grød eller mos. Det er bedre at hun spiser lidt og tit end at hun ikke spiser. Og der skal stadig også være plads i maven til mælken.
Mitt forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser derfor således ud:
Morgen 7: Tilbydes frisk blød frugt i hånden at sutte på og du følger efter med lidt havregrød og vand af kop.
Formiddag 9: Tilbydes frisk frugt i hånden og et par skefulde frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur - hvis du skønner at formiddagsmåltidet ikke fungerer, så giv hende lidt frugtmos på grøden om morgenen og spring formiddagsmåltidet over og giv flaske i stedet.
Frokost 12: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Det betyder mindre, vigtigst er det at hun spiser lidt. Vand af kop.
Mellemmåltid: Kan tilbydes lidt frisk frugt i hånden og evt. lidt frugtgrød, vand af kop - dette måltid gives f.eks omkring kl 14...
Flaske og puttes til middagslur kl ca kl 15 og sover en times tid som nu.
Aften 17.30-18: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden at gumle på selv. Og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk - tag gerne udgangspunkt i dine egne retter og gerne mad, som smager af noget. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske som tilbydes mere eller mindre i søvne
Jeg håber at du kan bruge mine tanker og dagplanen videre frem :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske