Svar: Vil ikke ha grød mere
13. december 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
Jeg tror din datter trænger til at få nogen nye smagsoplevelser og heldigvis er hun nu 6 mdr. hvilket giver mulighed for endnu flere smagsoplevelser.
Du kan nu lave havregrød og øllebrød. Du bør også begynde at give hende frugtmos og hun må nu gerne få kogt kød og fisk i sin mos. Hvis hun endnu ikke er vant til at få grøntsagsmos, så kan det være en fordel at lave grøntsagsmos med gulerod, da det er sødt i smagen. Derudover kan hun få næsten alle andre slags grøntsager.
Hun kan også som tidligere få hirsegrød og majsgrød og du kan her komme lidt frugtmos på grøden, da hun er vant til frugtmosen og nyder den søde smag.
Det er vigtigt at du forsøger at give hende grød og mos og ikke begynder at trappe amningen op, da hun så får forholdsvis meget mælk, som vil tage lysten til den øvrige mad. Så bibehold amningen uden at skrue dette op. Tilbyd hende f.eks. grød/mos først og så amning bagefter, når hun f.eks. skal sove.
Fra 6 mdr´s alderen må hun også gerne sidde kortvarrigt i sin højestol og kan dermed sidde med ved bordet. Det at kunne deltage i måltiderne sammen med jer, kan nogen gange gøre at interessen for at spise bliver større.
Jeg tror hun tyer til frugtmos fordi det er sødt, men også fordi det er lindt og nemt at spise. På længere sigt er dette dog uhensigtsmæssigt og derfor er det godt at du får begyndt på noget andet. Hvis du holder amningen på et minimum, får hun plads i maven til andet og oplever derfor mere sult. I stedet kan hun tilbydes lidt sødmælk eller erstatning, eller vand af en kop til måltiderne.
Held og lykke i 'fødevarernes slaraffenland' og god appetit.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske