Brev:
Dagsrytme - hvor meget bør jeg styre søvnen og hvor tit bør jeg amme?
13. december 2004
Alder:
2 mdr.
Hej Helen
Tak for en god brevkasse, jeg har meget gavn af den!
Jeg har lige et par spørgsmål ang. min søns døgnrytme (amning og søvn).
Silas er nu 2 måneder og vores døgn ser nogenlunde ud som følger (kan sagtens være nogle timers udsving afhængigt af hans humør, og om vi er på en længere tur med barnevognen etc.).
Kl. 03: Ammes (2 gange – ammes, skiftes og ammes igen)
Kl. 06: Ammes (1 gang)
Kl. 09: Ammes (1 gang) og vi står derefter op.
Kl. 11: Ammes
Kl. 11 – 13: SOVER
Kl. 13: Ammes
Kl. 15: Ammes
Kl. 15 – 17: SOVER
Kl. 17: Ammes
Kl. 19: Ammes
Kl. 19 – 21: SOVER
Kl. 21: Ammes
Kl. 23: Ammes
Kl. 23 – 09: SOVER
Om natten sover han rimeligt godt mellem 23 og 09. Han vågner indimellem og skal have sutten (det hænder, han også må vugges) og de sidste timer om morgenen (fra 06 – 09) sover han ret uroligt (grynter, klynker og må oftere have sutten), men alt i alt går nætterne som oftest ret smertefrit.
Det samme gælder for så vidt dagene, i hvert fald er der ikke meget skrig og skrål, han er en rar dreng, og han er oftest glad og opmærksom, når han er vågen (bortset fra når der er lidt bøvl med maven og han prutter og presser).
Som du kan se, er han normalt vågen et par timer (det er gennemsnitligt og varierer – han ammes og puttes, når han begynder at pylre), hvorefter han sover et par timer. Sove er dog så meget sagt. Han er for det meste nem at få til at falde i søvn, men han vågner så næsten altid igen efter ca. tre kvarter/en time. Han åbner øjnene, ligger og kigger og begynder at græde. Så kan jeg give ham sutten og vugge ham (hvis jeg ikke vugger ham, græder han videre). Ved at blive ved at give ham sutten, holde en hånd på hans hoved og vugge ham kan jeg oftest få ham til at falde i søvn igen (nogle gange tager dette 2 minutter, andre gange en halv time). Nogle gange falder han så rigtigt i søvn men lige så tit må han nærmest ’holdes sovende’ – jeg må enten blive hos ham og sidde og vugge ham eller løbe frem og tilbage til ham og give ham sutten og vugge ham lidt.
Jeg synes jeg har læst flere steder, at hvis spædbarnet kun har sovet kortvarigt, skal man hjælpe det med at sove videre. Men, hvad er kortvarigt, og hvor hårdt skal jeg insistere på, at han skal sove? Har han i virkeligheden brug for at komme op og være vågen? Jeg synes jo også det er lidt ’irriterende’, højst at have en time ’fri’ ad gangen. Men jeg tror lidt jeg frygter, at tager jeg ham bare op, kokser rytmen helt og jeg vil have endnu kortere pauser. Desuden synes jeg, at han må have brug for mere søvn ad gangen end en lille time? Er det rigtigt at holde fast i, at han helst skal sove et par timer eller er det bare mig, der stædigt prøver at fastholde/indføre en rytme, som ikke rigtigt fungerer? Bør jeg lade ham styre mere og blot tage ham op, når han vågner? Har gjort det et par gange, men så synes jeg, han virker mere pylret end normalt.
Det andet jeg vil spørge til er ang. amningen. Som du kan se, ammes han tit – ca. hver anden time. Jeg har to (mindre) bekymringer i forhold til dette. Dels, synes jeg, det giver mig meget lidt mulighed for lige at smutte en tur (fx ud at handle, til tandlæge, hvad ved jeg…) – selvom både kæreste og bedsteforældre står og gerne vil tage over. Jeg har højst halvanden time at løbe på. – Og jeg bryder mig ikke om at trække det, både fordi jeg tænker, at det er synd for ham, at han når at blive sulten og må holdes hen, og fordi jeg frygter at ’rytmen så kokser’.
Det andet er, at hans dobbelthage er vokset gevaldigt siden hans fødsel… Jeg ved faktisk ikke, hvad han vejer pt. (han bliver vejet om en uge), men han vejede 3810 ved fødsel (55 cm) og tog 500 g. på de første 10 dage. Siden er han ikke blevet vejet). Men jeg er ikke i tvivl om, at han tager på, han er blevet meget rund. Sådan intuitivt synes jeg egentligt ikke, spædbørn kan være for tykke, så længe de kun ammes. Men er det forkert? Jeg er også ved at være lidt træt af, at høre på bemærkninger (fx fra svigermor) som ’jamen, du kan jo også springe en amning over’ eller ’næste gang vi ser ham, kan vi jo ikke kende ham’.
Jeg ammer ham, når han vågner (når jeg tager ham op), og før han puttes igen. Når han vågner, virker han oftest sulten og bliver ulykkelig, hvis han ikke ammes inden for et kvarters tid. Inden jeg lægger ham, er det dog mere usikkert, hvorvidt han behøver et måltid. Jeg ammer ham alligevel, fordi han så falder helt til ro og derefter nemt falder i søvn (falder dog ikke i søvn ved brystet men i liften), og fordi jeg har en (måske forkert) ide om, at så sover han nok længere/bedre. Og han vil meget gerne spise, når jeg lægger ham til, selvom han ikke direkte har bedt om mad.
Som du kan se, hænger søvn- og ammerytme meget sammen her. Hvis jeg ændrer det ene, ændres det andet også. Bør jeg på baggrund af ovenstående overvejelser ændre nogle ting og har du forslag til hvordan?
Med venlig hilsen,
Trine