Svar: Knopper/udslæt
30. juli 2003
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Dejligt at du har fundet min side.
Som du beskriver det, kan du godt se tiden an. Din egen tolkning om at det kan være varmeknopper og hormonknopper kombineret lyder sandsynlig.
Sørg for at bade din datter dagligt. Undgå olie i vandet i en periode og nøjes med rent vand. Hvis hun hører til de buttede babyer, så vær ekstra påpasselig med at få hende vasket og tørret i alle hudfolder.
Af og til har nogle børn enkelte ekstra store knopper som er meget bumselignende,- dvs røde med en stor gul midte. Man kalder disse for pustler. Det kan godt hjælpe at komme lidt svovlpasta 2% på, da det tørrer dem ud. Jeg ved ikke hvilket præparat der svarer til dette i Californien, men i Danmark bliver det produceret af Skan Medic og indholdsstofferne er petrolatum, zink oxide, sulfur, paraffinum liquidum. Måske kan du finde noget lignende.
Pustler er ofte tegn på at barnet har en infektion, men hvis din datter er upåvirket og ikke har feber, så ser jeg ikke noget i vejen for at du venter til I har en tid hos lægen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske