Brev:
Efterkomme kollektive beskeder

Hej Helen
Så har vi brug for din hjælp igen..
Siden sidst er der sket en del. Det begyndte at gå meget bedre i børnehaven ift. hans sociale kompetencer og legekammeraterne blev udvidet en del, da der faktisk var flere piger han gik godt i spænd med.
Derudover er han nu startet i forårs-sfo, hvor det er gået rigtig godt siden start. Der er en del piger med fra den gamle børnehave og han går ok i spænd med de fleste af de 'nye' drenge.
Men i dag får jeg så af vide af pædagogen, at det er som om han går rundt i sine egne tanker og går i stå, når de bliver bedt om at rydde op efter frokosten og komme i tøjet. Dermed bliver han den sidste i overtøjet og de andre skal vente på at han bliver klar. Når de spørger ham hvorfor han går i stå, siger han at han ikke ved hvad han skal. Så han har ikke hørt den kollektive besked.
Denne manglende/nedsatte koncentration og nærværelse kommer også til udtryk ifm. hans fritidsaktiviteter. Fx til svømning, hvor han heller ikke hører efter/holder fokus på når træneren giver fælles beskeder. Enten er han ikke færdig med første opgave som den eneste eller også dykker han, så han ...
... ikke hører de kollektive beskeder.
Ifølge pædagogen i sfo'en gør de meget for ikke at udstille ham ifm. at han bliver den sidste, der kommer i tøjet.
Han har ingen problemer med at holde fokus når vi fx 'finder flunker', laver puslespil, tegner, spiller spil eller lign.
Men som jeg tidligere har skrevet ang hans tid i børnehaven, så var det minimalt med skoleforberedende adfærd og der var så meget larm, at han har lukket af for meget af den støj, der kom fra de andre, både voksne og børn, for at kunne rumme at være i det. Pædagogerne har haft svært ved at håndtere gruppen og sætte sig i respekt.
Vi taler en del med ham om det med at høre efter, men jeg mangler redskaber til hvordan vi får ham til at høre bedre efter og dermed især at omsætte de kollektive beskeder til handling.
Lad mig endelig høre dit input.
Mange hilsner fra den frustrerede mor, der synes hun har en fantastisk dejlig og kærlig søn, der normalt er så kvik til så meget andet, men som kommer til at fremstå som lidt af en tosse, når han ikke hører efter og efterkommer de beskeder han får, så han altid er den sidste til at blive færdig.
Annoncer
Sponsorerede artikler
Sådan forebygger du bleudslæt
Sådan forebygger du bleudslæt – få jordemoderens anbefaling til bleskift
Når du står med dit nyfødte barn i armene for første gang, er der mange nye ting at forholde sig til – ikke mindst babypleje og bleskift. Det er helt naturligt at komme i tvivl og stille spørgsmål. Heldigvis ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
20. september 2025 | Diverse | 6 år
Flytteovervejelser og skolestart/skifte
Kære Helen Mig og min kæreste er forældre til en sund og rask dreng på 6...
25. april 2025 | Udvikling | 5 år, 6 mdr.
Hej Helen. Jeg har en pige der skal starte i skole i år. Hun er født i...
Viden om børn:
Dåb
Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.
I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.
Før dåben skal I vælge mindst 2 og...
Udvikling - børn
Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:
1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven
2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.
4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.
5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.



