Annonce

Annonce

Svar: Dagsrytme og mad


9. december 2013

Alder:
6 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Sascha

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at du har købt et par af mine bøger, tak!:)

Det er rigtig godt, at du forsøger at variere din datters indtag af mad, så hun får lidt nye smagsoplevelser og på den måde bibeholder interessen for at spise og smage. Og det er også rigtig godt, at du er begyndt at tilbyde hende lidt mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på - jeg vil faktisk anbefale at du gør dette til en fast del af jeres rutine.

Netop i 6 måneders alderen vil børn nye at sidde med lidt brødskorper, agurkestænger, bløde frugtbåde og lignende og de vil nyde, at de selv kan begynde at styre deres bevægelser og putte noget i munden. I den alder kan gummerne godt klø og irritere og din datter er nu mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting - undersøge med munden - og det er vigtigt at udnytte dette. Når hun nogle gange vægrer sig mod grød eller mos, så kan det hjælpe at give lidt mad i hånden.

Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at hun får øvet sig mundmotorisk. Hun får en fornemmelse for, hvor langt ind i munden hun kan have en rugbrødsbjælke eller ligende, før brækrefkleksen stimuleres. Hun fornemmer forskellig konsistens alt efter om det er brød, frugt eller agurk hun sidder med og samtidig lærer hun at det hun putter i munden kan smage forskelligt. Det er alt sammen med til at styrke hendes evne til at få mad med mere bid og giver hende samtidig også lyst til at smage og undersøge mere - og det er vigtigt i forhold itl lysten til at spise skemad.

Jeg vil derfor foreslå at du gør det til en fast rutine, at give hende mad i hånden før hvert måltid og så følge efter med skemaden. På den måde får du pejlet hende ind på at det er spisetid nu og samtidig også får sat lidt gang i mundvandet og dermed lysten til at spise.

Lige nu skal du ikke give hende "grov" grød og mos. Det vil være fint med en lidt grovere grødtype som havregrød og du må også gerne give hende øllebrød, som er med til at forberede hende til rugbrødssmagen, ligesom rugbrødsbjælkerne er. Men hun skal ikke have mad, der kræver stor tyggemodstand. Grøntsagsmosen skal stadig være blendet og når du tilsætter kød og fisk, så lad ...


Annonce

... det være fint hakket og kom ca 1 tsk. i 1 dl. mos. Hun skal stille og roligt fornemme og lære, at der er lidt mere struktur i mosen, men stadig ikke rigtigt bid og stykker, som hun ikke kan kapere. Det kommer hen af vejen i takt med at hun bliver bedre mundmotorisk:)

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 04: Flaske og sover videre

Morgen 7.30: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden at gumle på selv og du følger efter med lidt havregrød, vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur 8.30

Frokost 11: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos og der begyndes stille og roligt med lidt kød eller fisk i mosen. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur kl 12 som nu

Eftermiddag 14: Tilbydes frisk frugt i hånden at gumle på selv, og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.


Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Flaske og puttes til powernap kl ca 15-16

Aften 17.30-18: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker eller agurk i hånden og du følger efter med grøntsagsmos og også her startes med lidt kød eller fisk i mosen. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Flaske og sover videre

Lige nu sover jeres datter forholdsvis tidligt dagen igennem og har derfor naturligt brug for sin 3. lur. Det er derfor helt okay at du putter hende i barnevognen, for at få hende til at sove på dette tidspunkt. Men i takt med at hun bliver lidt ældre, så vil hun naturligt begynde at kunne holde sig mere vågen og være mere aktiv i sine vågne perioder og det er derfor sandsynligt at hun begynder at sove senere formiddagslur og dermed også senere middagslur - hvorved eftermiddagsluren helt springes over. Jeg tænker derfor at tiden vil arbejde for jer her og at I sandsynligvis i løbet af den næste måneds tid vil opleve en ændring i hendes søvn i løbet af dagen og dermed en ændring i hendes rytme ... Det er altså en overgang lige nu hvor hun naturligt har behov for jeres hjælp til at få den 3. lur og stadig har brug for den.

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen.

Fortsat held og lykke :)

Og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Baby sok med pulsmåler - hvad er det?

De fleste forældre kender følelsen. Man har endelig lagt sin baby til at sove, lyset er slukket, og alligevel lister man tilbage et kvarter senere for lige at tjekke, om alt er, som det skal være. Netop derfor er en baby sok med pulsmåler blevet et oplagt valg for familier, der ønsker mere ro ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

11. juni 2026 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Problemer med madopstarten

Kære Helen Vi kunne godt bruge lidt hjælp til madopstarten af vores pige,...

Læs hele brevet og Helens svar


9. juni 2026 | Kost og ernæring | 7 mdr.

7 måneder - mad og søvn

Kære Helen Vi har lillebror på 7 måneder, som trives. Dog har jeg et...

Læs hele brevet og Helens svar


16. april 2026 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Madvaner - 17 mdr.

Hej Helen Jeg søger lidt gode råd ift vores søns madvaner. Han har...

Læs hele brevet og Helens svar


4. marts 2026 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Vil kun ammes i søvn og afviser oftest flaske med MME

Kære Helen Jeg har en datter på 8,5 måneder, hvis våde bleer efterhånden er...

Læs hele brevet og Helens svar


5. februar 2026 | Kost og ernæring | 3 mdr.

NAN modermælkserstatning

Hej Helen Jeg har læst, at NAN modermælkserstatning kaldes tilbage, og jeg...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.


Annonce