Svar: Vil ikke spise efter antibiotikabehandling
Hej med dig
Stort tillykke med lillesøster, hvor er det dejligt at høre, at det hele er gået rigtig godt! Og det lyder som om at I trives som familie på fire :)
Det er rigtig synd at lillesøster har haft lungebetændelse og har skulle have medicin. Det har gjort at hun nu forbinder det at få skemad, med noget som smager dårligt og det er, som du er opmærksom på, rigtig vigtigt at få vendt dette billede. Det gøres bedst med faste rutiner - genkendelighed giver tryghed og når hun er tryg, tør hun naturligt smage mere, spise mere. Og det gøres også ved at skrue ned for hendes indtag af mælk.
Du fortæller at hun sover godt om natten og ofte kan sove 8 timer uden mælk. Det er rigtig flot. Du fortæller dog også at hun om dagen ammes 6-8 gange og det er for meget, hvis hun skal have plads i maven til rigtig mad - og have lyst til at spise. Du skal meget gerne ned på 5-6 amninger. Det vil give mere plads i maven til skemaden og det vil samtidig være nok til at dække hendes behov for mælk/væske, også selvom hun er en fysisk stor pige :)
Rutiner og genkendelighed skabes ved at du hver gang det er spisetid, sætter hende i den høje stol. Start med at give hende mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på og imens hun gør det, så laver du maden klar. Herefter skal du sætte dig overfor hende og hjælpe hende med at holde fokus.
Det er vigtigt at du ikke lægger bånd på dig selv, men lader hende spejle sig i dig og det du gør. Du skal sidde lige foran hende, holde skålen med maden i den ene hånd og skeen i den anden og så skal du fange hendes øjenkontakt og verbalisere positivt omkring det at spise og bruge din mimik og dine lyde: "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejligt mad" - Du skal åbne din egen mund, så hun også åbner sin mund, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil uden på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
Du skal prøve ikke at fokusere på mængden hun spiser og sige til dig selv at det ikke gør noget, at hun kun spiser få skefulde. Det gør heller ikke noget, at hun ...
... spytter det ud - lige nu har det at hun smager og bare spiser lidt, og at I får en helt fast rytme omkring det rigtig meget at sige. Derfor er det også vigtigt, at du forsøger at følge en fast plan for dagen, hvor hun får mad i hånden og skemad til faste tidspunkter, tilbydes vand af kop sammen med skemaden og så ammes inden lur. Det er oplevelserne og rutinerne som er vigtigst og at mælken først tilbydes før søvn - så skemad, når hun vågner og mælk før hun sover - netop for at give plads til begge dele.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30-8: Frisk frugt i hånden at sutte på selv, og du følger efter med lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk frugt i hånden at sutte på selv og du følger efter med frugtmos (og jerntilskud i frugtmosen), vand af kop.
Ammes kortvarigt - prøv om du kan amme fra kun et bryst - og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Det er vigtigt at du varierer. Vand af kop.
Ammes og må her gerne ammes fra begge bryster og puttes herefter til middagslur.
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes frisk frugt i hånden, lidt rugbrødsbjælker eller lignende at gumle på og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop. Prøv om du kan undvære amning her - hvis ikke, så kan du amme hende kortvarigt, evt. fra det ene bryst (det er bedre at amme her end om natten).
Aften 17.30-18: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gumle på og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet må gerne være jeres mad. Hun får mad først og herefter kan hun stadig sidde med ved bordet sammen med jer og igen få lidt at gumle på, det kan være kogte grøntssagsbuketter og lignende, som du allerede har forsøgt med - altså igen udgangspunkt i jeres mad. Prøv med forskellige typer af sovs - mange børn kan godt lide sovs:) Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
En gang i løbet af natten: Ammes efter behov som nu. Det er som sagt super flot, hvis hun kan sove 8 timer - at sove igennem i denne alder vil ofte være at sove 5-6 timer f.eks. fra kl 23.30 til 05/06 - men hvis hun kan nøjes med amning en gang og derefter sove videre, så er det helt okay :)
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre - rigtig meget held og lykke - og rigtig god appetit!
Og god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Baby sok med pulsmåler - hvad er det?
De fleste forældre kender følelsen. Man har endelig lagt sin baby til at sove, lyset er slukket, og alligevel lister man tilbage et kvarter senere for lige at tjekke, om alt er, som det skal være. Netop derfor er en baby sok med pulsmåler blevet et oplagt valg for familier, der ønsker mere ro ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:
11. juni 2026 | Kost og ernæring | 5 mdr.
Kære Helen Vi kunne godt bruge lidt hjælp til madopstarten af vores pige,...
9. juni 2026 | Kost og ernæring | 7 mdr.
Kære Helen Vi har lillebror på 7 måneder, som trives. Dog har jeg et...
16. april 2026 | Kost og ernæring | 17 mdr.
Hej Helen Jeg søger lidt gode råd ift vores søns madvaner. Han har...
4. marts 2026 | Kost og ernæring | 8 mdr.
Vil kun ammes i søvn og afviser oftest flaske med MME
Kære Helen Jeg har en datter på 8,5 måneder, hvis våde bleer efterhånden er...
5. februar 2026 | Kost og ernæring | 3 mdr.
Hej Helen Jeg har læst, at NAN modermælkserstatning kaldes tilbage, og jeg...
Viden om børn:
Natamning
Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.
De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...
Brystpumpe
En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.
Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.
Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.









