Svar: Motorisk hurtig udvikling
27. juli 2003
Alder:
7 mdr.
Kære Heidi
Jeg tror folk bliver overraskede over at se din datter fordi hun jo i kraft af sin alder ikke er fysisk stor og derfor ser det sjovt ud, når hun sådan "pilker" rundt. Det er jo ikke noget man forventer af et barn på hendes alder.
Børn er jo meget forskellige og grænserne er vide. Jeg har mødt en anden pige, der som din datter kunne kravle, da hun var 5 mdr og var motorisk meget hurtig. Hendes lillesøster kunne dog ikke kravle før hun var 9-10 mdr. til stor bekymring for forældrene, som jo sammenlignede med det første barn. Men begge piger var jo sunde og raske og helt normale,- bare forskellige.
De frustrationer du har over at have et "hurtigt" barn har man også hvis man foreksempel har et barn der er sen til at tale. Folk forventer at det fysisk store barn svarer, når man spørger det om noget og at man kan føre en samtale.
Ofte er det sådan at barnet er hurtigt til noget og langsommere til noget andet. Du skal være opmærksom på at du ikke kommer til at forvente formeget af din datter i og med at hun er så motorisk hurtig som hun er. Hun skal have tid til at følge med mentalt. Du skal støtte hende i den udvikling hun har, vær stolt af hende; men lad hende samtidig være den lille pige hun er. Måske er hun sen til at blive renlig, måske er hun sen til at tale. Elsk hende som hun er og held og lykke. Hun lyder som en rigtig krudtugle.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske