Svar: Urolig nattesøvn
18. september 2013
Alder:
13 mdr.
Kære Stinne
Tak for dit brev og dejligt at høre fra jer igen - og man må sige at det lyder som om at I har en datter, der på alle måder udvikler sig i sund og fin retning og som lyder til at have det rigtig godt! :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter lige nu - det at hun er igang med at gå og dermed bevæger sig mere og mere ud i verden på egen hånd, oplever verden på en ny måde, bliver mere og mere bevidst osv. vil alt sammen påvirke hende nu og især påvirke hendes søvn.
De fleste børn vil ofte omkring 13-14 måneders alderen have en periode, hvor de har svært ved at overgive sig til søvnen, hvor de græder, klynker, virker ekstra tryghedssøgende, ofte foretrækker de den ene forældre frem for den anden, de klynger sig mere osv. Herefter kommer der ofte en periode, hvor der er lidt mere ro på. Barnet begynder ofte omkring 16 måneders alderen at få en lille smule bevidsthed om at forældrene jer der, at I ikke er forsvundet, selvom I ikke kan ses og det giver så lidt rolige aftener og nætter indtil I så rammer 18-20 måneders alderen hvor en ny urolig periode ofte begynder - så er I forberedt.
Den periode I går igennem lige nu kan på mange måder minde om separationsfasen i 8-10 måneders alderen, man kan tale om en separation-gentilnærmelses-fase, hvor jeres datter på den ene side klynger sig til jer, hun kommer hen, vil løftes op, krammes og når hun så er oppe, vil hun alligevel ikke op, men vil ned igen, skubber jer fra sig. Det er altså helt normalt, at I lige nu oplever hende mere uroligt og ekstra tryghedssøgende.
Det er naturligvis vigtigt at I giver hende den nærhed og tryghed, som hun viser behov for samtidig med, at I meget gerne må holde fast i de gode rutiner I har. Det lyder som om at hun er rigtig glad for at sove i sin seng, forbinder den med noget trygt, dejligt og rart, hun bruger nu sine puttebamser mere bevidst og virker tryg ved det at skulle sove - det er super dejligt, det er ligesom det skal være.
Det vil dog være en rigtig god idé at I forsøger at holde samme rytme i weekenden, som I har i hverdagen. Det vil sige at I bør stå op til samme tid hver dag, så dagen starter til samme tid om morgenen (+/- ½ time, mere fleksibilitet bør der ikke være) og lige nu har hun naturligt brug for sine to lure dagligt. Det lyder rigtig fint med en formiddagslur på 1-1 ½ time og en middagslur på 1 ½-2 timer. Det lyder helt alderssvarende og det er rigtig fint, hvis hun kan komme op omkring kl 15 - de dage, hvor hun vågner lidt tidligere er også helt okay, men det er rigtig fint at holde fast i at hun ikke sover efter kl 16, da søvn her vil kunne "æde" af nattesøvnen med den alder hun har.
Jeg synes det er for tidligt at fjerne hendes formiddagslur - hun lyder til at have brug for de to afbræk i løbet af dagen og ofte sover hun længere om formiddagen end om eftermiddagen, hvis I lader hende styre søvnen selv. Jeg synes derfor ikke det er en god idé at fjerne formiddagsluren, i stedet for at fjerne denne lur, så kan I dog overveje at vække hende, hvis hun i weekenden sover meget længe om formiddagen. Det vil sige at I lader hende sove 1-1 ½ time om formiddagen og stille og roligt så kommer hun så op, vækkes kærligt og nænsomt og så puttes hun til en middagslur, hvor hun så sover en længere lur. Det er således bedre at vække hende fra formiddagsluren og sikre hende to lure på denne måde, end at fjerne luren helt.
Og tegn på at hun stille og roligt begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt vil ofte være at hun begynder at protestere mod sin formiddagslur. Hun vil ikke sove, når I prøver at putte hende der, men vil tydeligvis hellere lege, underholde, opleve og ofte vil hun også begynde at sove kortere lur - eller vil tydeligvis være mere parat til at sove senere - og hvor I så skal lade hende sove til hun vågner, fordi hun så netop begynder at slå de to lure sammen, så det bliver til en længere middagslur i stedet.
Nogle gange kan man også gøre det, at man i overgangsperiode fra to til kun en lur, udnytter, hvis hun kan sove længe om morgenen i weekenden. Så kan I lade hende sove til hun vågner af sig selv, hvorefter hun ofte ikke vil være træt og parat nok til at blive puttet til en formiddagslur og derfor puttes til en middagslur i stedet - og hvor hun så får lov til at vågne af sig selv. Det er også en mulighed at gøre på denne måde og det vil måske netop være dejligt hos jer, fordi I naturligt ikke har lyst til at vække hende, men gerne vil holde fast i at hun sover fordi hun har brug for det og vågner, når hun ikke behøver sove mere. Det er et rigtig god princip og sådan det overordnet bør være :)
Hendes rytme om dagen spiller naturligt ind på natten, men hendes alder og udvikling spiller også ind lige nu og det er en rigtig god idé at holde fast i et fast putteritual og også forsøge at ramme et nogenlunde fast puttetidspunkt - som I så fint forsøger:) Selvom I ikke har benyttet jer af grød osv. om aftenen, så kan det godt være en idé nu - I kan give hende aftensmad kl 18, komme hende i bad derefter, frottere hende godt med håndklædet, smøre hende med creme osv. efter badet, så kan hun få en godnatgrød eller en banan i køkkenet, sammen med en kop mælk og derefter får hun så børstet tænder og så er hun klar til putning. En rutine som denne kan være med til at give lidt ro og det kan hjælpe hende til at overgive sig bedre til søvnen.
Hvis hun ikke er ked af at blive puttet, men nyder at ligge i sin seng, pludrer for sig selv, tumler lidt rundt osv. så er der ikke noget problem I at hun ligger i sengen. Nogle børn har brug for lige at "brænde lidt overskudsenergi af" på denne måde og det må hun gerne. Det gør ikke at sengen forbindes med noget ubehageligt, tværtimod. Men hun skal ikke være ked af det, når hun ligger i sin seng og protestere tydeligt mod at blive lagt i den - så kan det være en god idé at gå tilbage i stuen, aflede, finde roen igen og så putte hende igen efter 20-40 minutter, når næste søvntog kommer forbi:)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske