Svar: 19 måneder og mad
Kære Natalie
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er sandsynligvis flere ting, der spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele lidt tanke med dig - og så må du selv vælge til og fra, hvad du synes du kan bruge:)
For det første tænker jeg, at jeres dreng har en alder lige nu, hvor der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med ham. Han oplever rigtig meget i løbet af dagen og han begynder at have mere farefornemmelse - hvilket igen betyder at mange børn i denne alder sover dårligere - og derfor også er mere trætte og mangler overskud. Samtidig så møder han også mere modstand - det er modstand fra andre børn, der tager legetøjet fra ham, som skubber, nogle børn bider i denne alder. Og han møder modstand fra jer forældre, I kræver mere af ham, forventer lidt mere selvstændighed, I holder fast i ham, når der er ting han ikke må, I siger mere "nej!" i løbet af dagen osv. Og det betyder alt sammen, at han sidst på dagen naturligt er mere træt og dermed også har sværere ved at overskue måltidet.
Derfor vil mange børn i denne alder have brug for hjælp til at spise - i princippet kan han sagtens spise selv med både gaffel og ske, man han kan godt være så træt, at han har brug for at I hjælper ham lidt. Og han kan også have brug for måske at smage lidt fra jeres tallerken eller brug for måske at sidde lidt på skødet om aftenen, så han spiser færdig imens han sidder hos jer eller lignende. Det betyder ikke at I skal made ham, eller at han skal sidde hos jer under hele måltidet, men det kan være fint at hjælpe ham lidt og give ham lidt ekstra fysisk kontakt og nærhed.
Derudover så vil mange børn i jeres drengs alder naturligt spise selektivt. Den naturligt lyst til at putte i munden og smage på alt er der ikke længere. Derfor vælges nogle fødevarer fra og andre smages på og tages ud af munden igen. Atter andre fødevare er mere spændende at undersøge på andre måder end ved at spise dem - de kommes i glasset, hældes ud på bordet, skubbes ud over bordkanten osv. Og I skal naturligvis anerkende hans lyst til at undersøge, bruge sine sanser osv. men forsøge at få dette behov stillet uden for middagsbordet, så fokus bliver at spise maden, når han sidder ved bordet.
Det vil være en rigtig god idé at servere maden adskilt på tallerkenen og meget gerne fra en ensfarvet tallerken og en tallerken inddelt i rum. Det vil være rigtig godt, hvis I kan sørge for at der altid er mindst en ting på tallerkenen, som han kan lide. Det kan være pasta, brød eller andet, så der altid er noget han kan gå igang med at spise og så måltidet på den måde starter helt naturligt.
Det er vigtigt at I ikke øser for meget op af gangen. Alt for meget mad kan virke uoverskueligt - hellere lidt og så kan han altid få lidt mere, hvis han kan spise det.
Til frokost gælder samme ...
... princip - server her gerne rester fra aftensmaden, det kan være kylling i stykker, en frikadelle (kød eller fiskedelle), lidt pasta osv. Giv ham også gerne lidt sovs, dip eller andet, som han kan dyppe noget af maden i og derefter spise. Retter med sovs kan være et hit for børn ...
Fjern ham fra bordenden med sæt ham ned langs bordets side i stedet, så I ikke sidder på hver side af ham og kikker på hvordan han spiser og hvormeget. Han skal have madro - men stadig er det vigtigt at I spiser sammen og at I som udgangspunkt spiser samme mad.
Sørg for hygge, når I spiser. Det skal være dejligt at gå til bords, stemningen skal være god. Når han spiser i vuggestuen eller når I spiser ude, så sker der en masse ting omkring ham og fokus bliver på det at spise og ikke på ham - og det er netop vigtigt at I spiser sammen, men uden at diskutere hen over hovedet på ham, hvad næste skridt skal være og hvordan I nu skal gøre.
Sørg for faste spisetider - det hjælper til at få fornemmelsen for mæthed og sult og dermed føle behov for at få mad, når han sættes ved bordet. Læg mærke til om han nogle gange beder om mad og giver udtryk for at han er sulten - hvis han gør det, så skal han måske have et ekstra mellemmåltid eller I skal have ændret lidt på jeres spisetider. Det er vigtigt at han får mad, når han beder om det.
Hvis han sidder i trip-trap stol eller lignende, hvor bøjlen kan tages af, så skal bøjlen af hvis den ikke allerede er det. han skal selv klatre op på stolen og sætte sig til rette, når det er spisetid. Og vær opmærksom på at alle måltider skal indtages der. Han skal ikke have mad foran fjernsynet eller imens han leger eller andre ting - hvis han er sulten, skal have lidt frugt eller andet, så bed ham sætte sig ved bordet og så får han derefter serveret maden. Du skriver "mellemmåltider som ikke nødvendigvis behøver foregå ved bordet, går fint" - men netop dette er problematisk, det er vigtigt at han ved at det er ved bordet og i den høje stol at måltiderne foregår:) Faste rutiner, det er genkendelighed og dermed tryghed.
Sørg for mange små måltider dagen igennem og tro så på, at hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser han nok mere til det næste. Giv ham mad, som I også selv spiser, så han oplever at få det samme som jer - hvad spiser I f.eks. om morgenen? Han må gerne få havregryn med mælk, minifras med mælk eller andet, hvis han bedre kan lide dette. Han må også gerne få æg og lidt pølse eller skinke, - hvad I nu kan finde på, som kan give appetitten lidt tilbage og igen gøre at morgenmaden er et måltid han nyder. Og så kan brød, grød osv. måske komme ind i menuen igen senere.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, og at nogle af de ting jeg nævner giver lidt idé om, hvad I evt. kan ændre hos jer :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare
Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:
11. juni 2026 | Kost og ernæring | 5 mdr.
Kære Helen Vi kunne godt bruge lidt hjælp til madopstarten af vores pige,...
9. juni 2026 | Kost og ernæring | 7 mdr.
Kære Helen Vi har lillebror på 7 måneder, som trives. Dog har jeg et...
16. april 2026 | Kost og ernæring | 17 mdr.
Hej Helen Jeg søger lidt gode råd ift vores søns madvaner. Han har...
4. marts 2026 | Kost og ernæring | 8 mdr.
Vil kun ammes i søvn og afviser oftest flaske med MME
Kære Helen Jeg har en datter på 8,5 måneder, hvis våde bleer efterhånden er...
5. februar 2026 | Kost og ernæring | 3 mdr.
Hej Helen Jeg har læst, at NAN modermælkserstatning kaldes tilbage, og jeg...
Viden om børn:
Røgede fisk og børn
Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.
Til børn er det en god idé at følge disse råd:
- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.
- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.
- Vær opmærksom på at...
Feberkrampe
Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.
Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.









