Svar: Søvn - 5 mdr.
3. november 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke
Får din datter anden mad end bryst? Ellers tror jeg du skal begynde med lidt skemad, så hun får noget andet end mælk i maven, som mætter hende bedre.
De små lure og hyppige amninger tyder på at hun har behov for mere mad. Man kan sige at mælken giver hende lidt fylde i maven og hjæper hende til at finde ro, men hun bliver ikke mæt nok til at kunne sove i længere tid. I forhold til sin alder har hun behov for to til 3 lure i løbet af dagen, af 1½ til tre timers varighed hver. Således at hun ialt sover imellem 4 og 6 timer i løbet af dagen.
Samtidig har hun en alder, hvor hun motorisk begynder at bevæge sig mere. Jeg tænker på at trille, rulle, få fat i sine fødder osv. Det er vigtigt at du hjælper hende med at bruge sin krop, så hun også bliver fysisk træt og dermed sover på en anden måde.
Der er ikke noget galt med din datter, hun udvikler sig fint. Men det kan være en god idé at du forsøger med noget andet end bryst og så ser om ikke dette ændrer hende mønster.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske