Svar: Skiftende arbejdstider og baby
11. august 2013
Alder:
11 mdr.
Kære bekymrede mor
Det er helt naturligt at din datter reagerer på, at du pludselig er væk om dagen. Hun plejer jo at vågne sent og så er mor der, når hun vågner. Og lige pludselig så er du der ikke og hun ved ikke, hvor du er. Hun forstår ikke forklaringen om at "mor er på arbejde" og ved ikke, hvornår du kommer igen - hun kan heller ikke sætte ord på, men bliver naturligt bare ked af det, fordi hun savner dig.
Det er naturligvis vigtigt at de der passer hende, når du er på arbejde er far eller bedsteforældre, som hun kender rigtig godt, og som hun er vant til at blive passet af og være meget sammen med.
Det har sandsynligvis været rigtig dejligt med fast aftenvagt i en periode. Det har gjort at I har kunne sove lidt længere om morgenen og jeres rytme har været helt i Olivias tempo - men det lyder også som en rigtig god idé, at du nu prøver at køre en hverdag ind hvor I måske kan være mere sammen som familie. Jeg tænker at det er rigtig vigtigt at du arbejder på de tidspunkter, som du synes fungerer for dig og familien - og hvis det hele på sigt fungerer bedst, hvis du arbejder dagvagt og ikke aftenvagt, så skal du gøre dette. Olivia skal nok finde ud af det :)
Det lyder som en overgang, en periode, I lige skal igennem og det er ikke umuligt for Olivia at lære at mor nu har dagvagter, hun skal bare lige vænne sig til at rytmen nu bliver lidt anderledes :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske