Svar: Nægter bryst og flaske
2. november 2004
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Har du en fornemmelse af at din nedløbsrefleks har ændret sig, således at den er blevet langsommere? Din søn er nu så gammel at han har mere temperament og dermed også større utålmodighed, og måske ikke vil vente på at mæken løber til. Han skal jo trods alt sutte hos dig et par gange for at det løber.
En anden mulighed er at han føler sig presset. Hvis du holder din hånd på hans baghoved, så kan det virke som et pres, der vil gøre at han bliver som en flitsbue.
Det kan nogen gange være en fordel at ligge ned at amme og det kan også være en fordel at lægge til, når barnet er træt, altså ikke helt vågen nok til at brokke sig.
Det kan også hjælpe at dryppe mælk ind i mundvigene med en sprøjte, så din søn fornemmer at der er mad at komme efter og derfor får lyst til at die.
Alternativt kan du også give ham mælk på kop, et lille snapseglas eller en tudkop. Jeg ved godt at tudkopper normalt ikke anbefales i forhold til almindelige kopper, men i jeres situation er det vigtigste jo at han han drikker og får sit mælkebehov dækket, hvorvidt det så er på sprøjte, tudkop, flaske eller andet, må komme i anden række.
Jeg har hørt at 'Primperan' som er et kvalmestillende middel, kan hjælpe på nedløbsrefleksen og kan bruges til kvinder med et barn på din alder. Måske skulle du spørge lægen om muligheden for det? Jeg kender desværre ikke til det i praksis.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske