Svar: Ændring af sovevaner - 5 mdr.
1. november 2004
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Sålænge din dreng er under 6 mdr har han fortsat behov for amning om natten, men naturligvis ikke flere gange, da I begge har behov for en sammenhængende nattesøvn. At sove igennem vil sige at blive lagt i seng kl 20, få bryst igen kl 23-24 og så sove til næste morgen kl 5-6.
Jeg ved ikke hvad tid du går i seng, men måske du kunne prøve at give ham mælk, når du selv går i seng. På den måde kan du få fyldt ham lidt mere op, så han ikke vågner allerede kl.1 og du kan nå at få lidt flere sammenhængende timer.
Du skal også overveje om du skal give ham mere at spise i løbet af dagen. Altså simpelthen holde ham lidt hyppigere til brystet og evt. øge ham i skemad.
Som du bekriver det, så tror jeg umiddelbart at det handler om madindtag, men der kan naturligvis også være noget tryghed eller uro omkring det. Tryghed i form af hjælp til at blive vendt om og få skiftet stilling, strøget over håret osv; uro i form af at I vækker hinanden med jeres natlige lyde.
Det er normalt at børn på din søns alder drømmer meget og de kan i drømme småklynke og virke meget urolige. Meget omsorgsfulde forældre tager deres børn op, men nogen gange skal de have hjælp til at sove videre uden brystet og andre gange er løsningen at lægge barnet på eget værelse. For nogen hjælper det også en overgang at det er far, som tager barnet om natten og evt. putter med den lille, da far jo ikke kan amme og barnet derfor lærer at finde ro igen uden bryst. Prøv at se hvad der virker for jer.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske