Svar: Dreng 10 uger
6. november 2004
Alder:
2 mdr.
Kære forvirrede førstegangsmor
Det lyder helt rigtigt at din lille dreng har meldt sig ved brystet med 1½ times mellemrum, for at øge mælkemængden, fordi han nu er blevet så stor at han har behov for mere mad.
En rytme om aftenen/natten der hedder amning kl 20, 24 og 04 lyder dog helt normalt i forhold til hans alder. Det lyder også helt naturligt at skulle spise ca hver 2 time dagen igennem, fordi han ved fødslen ikke hørte til de største, men med den alder og størrelse han har nu, burde det kunne lade sig gøre at han spiser med lidt længere interval i løbet af dagen.
Med en vægt på 6 kg, vil hans døgnbehov være ca 1 liter mælk. Man ved jo aldrig, hvor meget barnet reelt får, når det bliver ammet, men det er trodsalt en forholdsvis stor mængde.
Når du ammer, hvordan spiser han så? Det er vigtigt at du ammer fra en side af gangen og lader ham blive færdig der. Det er altid svært at sætte tid på en amning, da nogen børn spiser meget hurtigt og andre let falder lidt hen undervejs. Med den størelse han har, vil jeg tro at du skal sørge for at holde ham igang ved brystet, så han ikke falder i søvn ved brystet for hurtigt, men når at blive fyldt godt op og også få 'den fede' mælk, som mætter ham mere og giver ro i maven.
Et bud kunne være at han spiser 20-30 minutter på den ene side, så skifter du ham, så han vågner lidt op og så tilbyder du ham brystet/toppen fra den anden side. Her vil han så spise få minutter, enten slet ikke og andre gange mere og det er helt naturligt, men ved at tilbyde ham toppen her, er du sikker på at han så har fået nok. Næste gang du ammer vil han så skulle starte på den side, hvor han har fået toppen og her spise 20-30 minutter, skiftes og tilbydes toppen fra den anden side.
Herefter vil han nogle gange være vågen og I kan nyde 'bøvsepausen' med at pludre sammen, andre gange vil han falde i søvn og være klar til at blive puttet. Med den størrelse han har, vil jeg tro at han tre timer efter at første amning er startet, vil være klar til at spise igen.
Det er naturligt at han i kraft af sin alder nu begynder at være mere vågen og opmærksom. Følger mere med øjnene, fornemmer, når nogen kommer ind i stuen osv. Han får derfor flere og flere stimuli. Det vil derfor være godt at du nu begynder at skæve lidt mere til klokken og lave lidt mere faste ritualer, altså tider han bliver puttet på.
Ud fra hans alder vil han nok have behov for ca. at sove 5-6 timer i løbet af dagen fordelt på tre lure. Prøv derfor at putte ham til en fast tid om formiddagen, over middag og om eftermiddagen. Det er klart at hvis I bliver i sengen hele formiddagen, så kan hans mønster være lidt anderledes. Et barn mellem 6-9 mdr. vil ofte have behov for to lure i løbet af dagen, så barnet her ialt sover 4 timer dagligt. Jo ældre barnet bliver jo kortere vil de enkelte lure være.
Nogle børn er jo mere lydfølsomme end andre og reagerer med gråd og uro, hvis der sker for meget omkring dem. Du skriver at 'vi skal være hjemme igen højst 1½ time senere, ellers begynder han at skrige' og her tænker jeg at din søn reagerer på alle de stimuli han får, når I er ude og det er helt naturligt. Har du prøvet med en bæresele eller slynge? Jeg tænker at hvis han nu kunne komme lidt op og følge med, når han vågner og I f.eks. er oppe at handle, så ville han måske være mere rolig. Det er jo en balance imellem at skulle være i barnevognen og være skærmet for uro, samtidig med at han nu har en alder, hvor han oplever mere. At være i en 'sele' hos dig, kunne derfor være med til at give ham tryghed, samtidig med at han kunne følge med i hvad der sker omkring ham.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske