Svar: Umulig med flasken
26. oktober 2004
Alder:
3 mdr.
Kære AM
Det er dybt frustrerende, når ens barn ikke vil spise og man som forældre har en helt klar opfattelse af at barnet må være sultent.
Umiddelbart tænker jeg at din dreng jo har ret til at sige fra og et eller andet sted, så kommer der ikke noget godt ud af at presse ham, - det kan kun gøre tingene værre.
Det lyder som en temperamentsfuld lille herre og du har fuldstændig ret i at det er en fordel at give ham mad, når han ikke er alt for vågen. Børn har en fantastisk evne til at kunne spise i søvne og netop i jeres tilfælde kan du udnytte dette, så han som du selv skriver ikke bliver for vågen og dermed gal, før han får mad.
Når han vågner og skal have mad, plejer du så at skifte ham først? Hvis du gør det kunne det være en god idé at starte med maden og så skifte ham, når han afviser flasken og så tilbyde ham mad igen efter skiftning.
Jeg går ud fra at du har forsøgt med forskellige flasketyper og flaskesutter, da det er stor forskel på dette og også på hulstørrelse i sutten, hvilket godt kan have betydning og dermed hjælpe på problemet.
Du kan også forsøge med en anden type erstatning. Den grønne allomin er syrnet og dermed god for børn som har tendens til hård afføring. Du kunne måske forsøge med den gule allomin, som er med rismel og som derfor kan mætte mere. Forstået på den måde at han så måske ikke behøver helt så store mængder for at blive mæt og trives. Som overgang kan du blande de to typer eller skifte lidt imellem dem, så hans mave fortsat kan følge med.
Fra 4 mdr´s alderen kan du forsøge med lidt skemad, hvis han virker parat til dette. Fra 4 mdr´s alderen kan du også forsøge med blå allomin 2, som er tilsat rismel og dermed også mætter mere og som kan gives af en kop og bruges i madlavningen.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske