Brev:
Umulig med flasken
26. oktober 2004
Alder:
3 mdr.
Umulig  med flasken
Vi har en søn på nu 3½ månede og han får MME (grøn allomin).
Han blev ammet den første måned, men derefter måtte jeg gå over til flasken. Havde ellers VIRKELIG prøvet at få amningen til at lykkedes.
Marius var stor ved fødslen 4125 og 53 cm og vejer nu 8 kg og måler knapt 69 cm - uden at virke tyk.
Problemet er at han nu i tiltagende grad er begyndt at være umulig, når han skal have flaske. Han var egentlig også lidt umulig, da han som helt lille fik bryst - dette var med til at underbygge min/vores tro på at han ikke fik nok.
Han tilbydes ca. 250 ml. til hver måltid - 6 gange i døgnet. I løbet af dagen drikke han normalt 150-200 ml pr. flaske og ved aftenstid plejer han at bunde flaskerne.
De første 100 ml. går nogenlunde, så begynder han at sprutte, hyle, sno sig og dreje hovedet væk. Alt sammen noget, jeg umiddelbart ville mene betød "ikke mere", hvis det ikke lige var fordi han stadig hugger ud efter flasken og velvilligt tager den i munden. Så suger han et par gange og så starter vi forefra, med hyl, sprutten o.s.v.
Vi har fundet ud af at det til tider kan hjælpe at sætte ham i sin babybjørn skåstol eller sætte ham op ad os og give ham flasken der, så går det ofte bedre, men han bliver extremt ukoncentreret. Han vil også meget gerne holde på flasken og i vores hænder samtidig.
Sjovt nok er der aldrig noget, når han får flaske om natten og sjældent ved flasken før sengetid - angiveligt fordi han er træt (og måske glemmer at brokke sig?)
Jeg tvivler på at det er noget fysiologisk, der skaber dette cirkus, for der er også dage, hvor han slet ikke gør det og jeg har et par gange fået ham til at drikke flasken ved at dyppe tutten en enkelt gang i laktulose - upædagogisk - men det virkede.
Jeg hælder nu i desperation mest til blot at lad ham spise indtil han begynder at brokke sig, så tage flasken og så må han vente til næste måltid ( ca. 3 timer efter) På et eller andet tidspunkt må han da for pokker være så sulten, så vi slipper for dette show og han bare drikker.
Jeg glæder mig lige frem til at han snart skal have lidt grød for bare at slippe lidt for dette.
AM