Svar: Aftenballade
22. oktober 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Ermelin
Umiddelbart tror jeg at der er en sammehæng imellem din søns korte lure i løbet af dagen og hans manglende evne til at falde i søvn om aftenen. Jeg tænker at han simpelthen er overtræt, når I når aftenstid og derfor slet ikke kan finde ro.
Hvad sker der, når han vågner om dagen, altså hvorfor vågner han? Har du ikke mulighed for at få ham til at sove mere der, så I kan komme tilbage til den gamle rytme?
Hvis han sover i barnevogn om dagen kan du evt. forsøge at køre ham lidt, når han begynder at vågne, bare i en periode, for at få ham til at sove videre. Du skal naturligvis også overveje om det er sult eller tørst han vågner af, da han har sat sit mælkebehov ned.
Umiddelbart er 400ml mælk for lidt, han er en stor dreng og burde kunne kapere det dobbelte. Der er ikke nogen helt faste regler for hvor meget mælk han skal have, med den alder han har, men et sted mellem 500-750 ml mælk ville være ønskeligt.
Har du prøvet med en portion yoghurt evt. med lidt rugbrødsdrys. På den måde får han også mælk og samtidig bliver han øvet i at spise lidt mere 'grov' kost til tiden fremover.
Vælg også grødprodukter med mælk, f.eks. havregrød og øllebrød hvor du kan komme mælk i og på. Som dessert er en portion frugtgrød med mælk en mulighed.
Når han vågner skal du altså vurdere, hvad det drejer sig om. Altså er det sult eller tørst, er det utryghed (i kraft af hans alder), eller er det fordi han søger underholdning. I tilfælde af det sidste er det vigtigt at holde fast i at han skal sove og ikke begynde at tage ham op og lave alt for mange ting. Dog skal du gentagne gange gå ind til ham for at forsikre ham at du stadig er der, selv om han ikke kan se dig og på den måde lære han at han trygt kan lægge sig til at sove. Han skal også lære at der er forskel på hvornår man er underholdende og hovrnår man sover.
Er han utryg, så er du naturligvis nødt til at trøste og berolige ham. Som forælder er det dig der kender ham bedst og derfor dig der er bedst til at vurdere, hvad det drejer sig om.
Omkring udvikling så kan man sige at børn, som regel når de er lidt ældre (8-9 mdr.) naturligt kommer ind i en fase, hvor de er mere utrygge (seperationsfasen). Måske er det bare en periode, han lige skal igennem.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske