Svar: Mælkemængde - 5 mdr.
20. oktober 2004
Alder:
5 mdr.
Du har fuldstændig ret i at 500ml lyder til at være i underkanten af hvad din dreng har behov for, da han jo er en stor dreng med en vægt på 10 kg.
Jeg kan godt forstå at du har forsøg med tre skemåltider, for at se om det hjalp på hans nattesøvn, hvilket det umiddelbart også har, men det er dog problematisk hvis maden fylder så meget, at han ikke ønsker flasken. Samtidig så tænker jeg at det dog er bedre at give ham tre mindre måltider, som du gør nu end at give to store måltider i løbet af dagen.
Du skriver også at grøden glider let ned, hvilket jo tyder på at han gerne vil dette og det derfor er en god idé at bibeholde det tredie måltid.
Da det er flasken han afviser, så vil det derfor være hensigtsmæssigt at du forsøger at give ham mælk på en anden måde, og jeg tænker her om en tudkop kunne være en løsning for jer. I princippet kunne han ligeså godt drikke af en almindelig kop, men som du skriver, så glider der ikke så meget ned denne vej, da han jo ikke er ældre end han er. Via en tudkop, så går det måske nemmere, da han her skal sutte lidt ligesom på en flaske men ikke have en flaskesut i munden. Jeg synes derfor det er et forsøg værd.
Man kan også købe 'drypfri' flasker/tudkopper, som minder lidt om en flaske og hvor barnet skal sutte for at der kommer noget ud modsat en almindelig tudkop, hvor mælken løber ud af sig selv. Afviser han helt flasken og ikke tager særlig meget på kop, så kan denne type flaske måske også være en løsning.
Når din søn bliver 6 mdr. vil det være en god idé at du giver ham havregrød eller øllebrød, hvor du kan komme mælk på, så han således kan få mælk derigennem også.
Du skal være opmærksom på om han tisser som han skal, altså om han har gode tunge bleer og om urinen er klar og ikke gul, hvilket jo kan være tegn på at han mangler væske. Oplever du dette, så kan det være bedre at skære portionerne af skemad ned igen og atter øge mælkemængderne på flaske.
Du skriver ikke hvilken form for erstatning han får, men typen kan jo også spille ind på mætheden, da noget erstatning mætter mere end andet. Denne faktor skal du naturligvis også have med i dine tanker.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske