Svar: Dagsrytme - 5 mdr.
20. oktober 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Camilla
Du har jo fuldstændig ret i at man ikke kan 'putte børn i kasser' og samtidig er det vigtigt at sørge for en vis regelmæssighed. Det er således en vurderingssag og der skal være plads til fleksibilitet i dagligdagen.
Med dette mener jeg at du må vurdere din datter fra dag til dag. Nogle dage vil hun være mere træt end hun er andre dage, hvorfor du sagtens kan putte hende igen til samme tid som hun plejer. Andre dage vil hun være mere frisk og veludhvilet og vil derfor ikke kunne falde i søvn, hvis du putter hende fortidligt i forhold til, hvad tid hun er stået op.
Hun skal naturligvis puttes, når hun er træt og hun skal have mad, når hun er sulten. Tidspunkterne for dette kan således godt variere lidt fra dag til dag, hvor du nogen dage kan have mere regelmæssighed end andre dage.
Jeres rytme vil jo også afhænge af hvad I i øvrigt laver i løbet af dagen. Om i er oppe at handle eller noget andet, som også kan få tingene til at rykke sig i dagligdagen.
Mit bedste råd er derfor at du må se på din datter og vurdere, hvad hendes behov er lige den dag. Der er ingen idé i at putte hende til en bestemt tid, hvis du så skal gå en time med hende i barnevognen for at få hende til at sove, fordi hun ikke er træt, så kan du ligeså godt putte hende senere, når hun vitterligt er parat til dette.
Fortsat held og lykke med hende og tak for dine pæne ord.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske