Svar: Flaske om aftenen
19. oktober 2004
Alder:
10 mdr.
Kære stolte mor
Hvor dejligt at din søn er begyndt at kravle:o)
Sødmælk bør ikke gives i flaske. Når han nærmer sig 1 års alderen og i tiden fremover udgør hans mælkebehov ca 500ml dagligt og den mælk han har brug for der, kan gives af kop eller en portion yoghurt, som også tæller med. Læs i øvrigt min artikel om børns mælkebehov, som du finder i min artikelsamling.
Med hensyn til opvågning om natten kan dette helt naturligt hænge sammen med hans seperationsfase, som han netop er igang med fordi han er begyndt at kravle. At kravle er en del af denne fase.
At vågne om natten kan dog også hænge sammen med drømmeaktivitet, fordi han nu oplever mere og dagens oplevelser skal bearbejdes gennem drømme om natten.
Derudover så kan det at vågne om natten også hænge sammen med at din søn kan være sulten. Virker det som sult eller som tryghed?
Din søn har i kraft af sin alder behov for rigtig mange måltider i løbet af dagen. Det at han bevæger sig mere gør at han også forbrænder mere og har brug for mere energi. Samtidig er det rigtig godt i hans alder at introducere så mange smagsoplevelser som muligt og han kan nu stort set spise al familiens mad. Lige nu har han en naturlig sult og en naturlig nysgerrighed, som du skal udnytte. Når han først bliver et år, så vokser han ikke så meget mere, har ikke brug for så meget mad og den naturlige nysgerrighed bliver mindre. Det er derfor rigtig godt at han har lyst til at spise.
En dagsplan for måltider for hans alder kunne se således ud:
Morgen: Øllebrød eller havregrød
Formiddag: ½ bolle med ost, samt frugt i stykker
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg samt tilbehør af forskelligt grønt (ærter, majs, kogt gulerod, rød pebberfrugt, advokado mv.)
Eftermiddag: En portion yoghurt/A 38 med drys eller bær. ½ bolle med smør og måske lidt frugt
Før Aftensmad: En skål med lidt forskelligt grønt som til frokost
Aften: Aftensmad som I spiser og evt. lidt dessert som kan være frugt eller frugtgrød med mælk
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske