Svar: Urolig søvn 11 uger
17. oktober 2004
Alder:
3 mdr.
Kære klatøjede forældre
Børn omkring 12 ugers alderen har det der hedder appetitspring, ligesom ved 5 ugers alderen, hvor de er ved at være så store at de skal have mælkemængden sat op. Netop ved at være mere vågne og grædende, bliver de lagt mere til og derved øges mælkemængden. Ud fra din beskrivelse kunne det lyde som om, at det er det, som sker hos jer lige i øjeblikket.
Jeg synes derfor du skal forsøge at holde ham ekstra til brystet i løbet af dagen, se om ikke du kan få et ekstra måltid ind her og på den måde få fyldt ham bedre op, så han ikke behøver spise så hyppigt om natten.
Husk også stadig at spise i løbet af dagen, så 'der er noget at lave mælk af'.
Samtidig er din søn også i en alder, hvor han oplever verden større. Han får flere stimuli og fornemmer nu rummet, stuen som han sidder i på en anden måde. Han begynder f.eks. at dreje hovedet efter lyden, når der kommer en person ind af døren osv. Alle de nye oplevelser skal bearbejdes i løbet af natten, så måske drømmer han? Prøv at lægge mærke til om han vågner pga drømme og egentligt bare skal have hjælp til at falde til ro igen uden ekstra mad.
Fortsat held og lykke med ham og tak for dine meget søde ord.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske