Svar: Mavepine 1 time efter måltid
18. oktober 2004
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Da jeg ikke kan se din datter er det lidt svært for mig at vurdere, hvad der her er tale om. Umiddelbart så tænker jeg at din datter måske ikke er helt så god til at komme af med luften, når/efter hun har spist og luften ligger så og klemmer lidt i hendes mave.
Det er naturligt at børn sluger ludt, når de spiser, da de jo skal trække vejret imens de dier. Nogle børn bøvser meget hurtigt, hvor andre børn bare falder i søvn med det samme og så er der ikke andet at gøre end at lade dem sove. Et typisk mønster at at barnet så et sted mellem 40-75 minutter efter at være faldet i søvn, begynder at ligge og røre på sig og blive urolig. Her er det så fordi luften har fundet vej og barnet skal derfor løftes op og have lov til at bøvse for derefter at falde i søvn igen.
Kort vil jeg lige nævne at man kan få det der hedder Mylicon-dråber, som hjælper børn der har problemer med luft i maven (kolik). Ikke at din datter har kolik, bare en oplysning så du ved det findes og så kan du evt. tale med din sundhedsplejerske eller læge omkring dette, da de bedre vil kunne vurdere om det vil være aktuelt i jeres situation.
Ved mavekneb hjælper et varm omslag også nogen gange. Det kan f.eks. være en stofble der er varmet med strygejernet som du vikler om din datters mave. Lidt mavemassage med to fingre rundt om navlen i urets retning kan også hjælpe eller lidt bengymnastik, hvor du cykler med hendes ben. Derudover er det en god idé at bære hende, så hun ligger med maven på jeres underarm og på den måde bliver strakt lidt ud og slapper af i sin krop, eller at hun kommer i et lunt bad, hvor hun også bliver strakt ud.
Når hun skal bøvse, så er det vigtigt at hendes ryg er så strakt som muligt. Det vil sige at hun skal op på jeres skulder og have sin ryg lige (hun kan ikke komme af med luften, hvis hun sidder klemt sammen på jeres brystkasse), eller I sidder med hende foran jer, støtter hende med hænderne under hendes armhuler, igen så ryggen er rank.
Tilsidst vil jeg lige sige at afføring en gang om ugen betragtes som helt normalt for børn der bliver ammet. Det skyldes at modermælken ikke indeholder så mange affaldsstoffer og derfor 'forbruges' det hele.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske