Svar: Søskende dele værelse
25. marts 2013
Alder:
9 mdr.
Hej med jer
Søskende kan med fordel ofte sove sammen. De fleste børn synes det er rigtig hyggeligt at dele soveværelse, det gør at de ikke føler sig alene og de føler det trygt og rart. Samtidig vil større børn ofte føle at det er mere fair - fordi børnene sover sammen, ligesom mor og far sover sammen :)
De fleste børn vil når de er 1-1 ½ år begynde at få glæde af en godnathistorie og det er ofte et godt tidspunkt at putte børnene sammen på, fordi man så kan indføre nogle rutiner med netop godnathistorie, når de er lagt i seng. På den måde kan man samstemme deres putteritual og de kan ligge i deres seng, lytte, få vist billeder undervejs, snakke lidt med og tilsidst falde i søvn.
Der er dog ingen der siger, at I ikke også kan vente til jeres datter er 2-3 år - det afhænger helt af, hvordan I synes det fungerer bedste og hvad børnene er parate til og vil synes om. Det skal her naturligvis tages med i betragtningen, at jeres dreng jo også bliver ældre og når han er 6 år og går i skole, vil han måske synes det er rart at have sit eget "drenge-værelse", når skolekammerater osv. kommer med hjem. Modsat, vil andre synes det er sejt at have soveværelse og legeværelse adskilt, så ingen faste regler her, I er nødt til at se hvad tiden bringer og hvad børnenes behov hver især viser sig at være ...:)
For mange år tilbage, var det helt naturligt at børn sov sammen og ikke noget man overvejede kunne være anderledes. Separate børneværelser er kommet til i takt med at vi har fået større boliger, flere penge osv. Men de fleste børn nyder faktisk stadig at sove sammen.
Det er naturligvis også en forudsætning for at sove sammen, at børnene har nogenlunde ens dagsrytme og puttes på nogenlunde samme tid. Men jeg tænker at de fleste børn godt vil kunne trives med en puttetid omkring kl 19.30-20 - uanset om det er 1 eller 3 år og I på den måde godt kan få deres rytme til at passe sammen - jvf også tidligere svar om hvordan I får ændret på jeres datters rytme :)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Og rigtig god påske :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske