Svar: Sjatsovning
25. marts 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Carina Isabella
Tak for dit brev :)
Netop nu, hvor jeres dreng er 3-4 måneder gammel, så sker der udviklingsmæssigt rigtig meget. Han begynder at kunne se længere, opfatter rummet han er i på en anden måde, han begynder at skelne mere og mere bevidst om han er hjemme eller ude og han er naturligt meget optaget af verden og af att opleve.
Hans søvn ændrer sig - både i sammensætning, rent fysiologisk og ofte oplever man at børn i denne alder begynder at powernappe lidt mere dagen igennem. Samtidig vil mange børn også have behov for mere mad, fordi deres ekstra store opmærksomhed på verden gør, at de let lader sig forstyrre, når de spiser og derfor kommer man let ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem ... og det lyder lidt som om at det måske er det, der er ved at ske hos jer.
Det lyder som om at han sover godt om aftenen og natten og det er rigtig dejligt. Det lyder meget fint at han får flaske ca 19.30, 23, 03.30 og 06 - det lyder helt alderssvarende og fint :)
Om dagen må du meget gerne prøve at arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Og du må meget gerne arbejde på en rytme, hvor han få mælk hver gang han skal sove. Faktisk kan det nogle gange i denne alder, være en god idé at dele måltidet i to, så han får mælk, pludrer og leger lidt, derefter skiftes og så får mælk igen inden han så skal sove. På den måde kan du få fyldt ham lidt ekstra op og være med til at sikre ham en lidt længere lur.
Det kunne også tænkes at du nu skulle begynde med lidt skemad. I første omgang vil det være rigtig godt at starte med lidt grød til frokost og når det fungerer, så kan du begynde med lidt grøntsagsmos til aften. Det vil være meget fint, hvis han kan få ½ - ¾ dl skemad 1-2 gange dagligt. Ud over skemaden skal han meget gerne have samme mængde mælk som han plejer at få.
Et forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 6: Flaske og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes ½-¾ dl. grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16-17: Flaske og puttes til dagens 3. lur
Aften 18: Tilbydes ½-¾ dl. grøntsagsmos, vand af kop. Dette måltid introduceres først, når skemaden til frokost fungerer godt :)
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23: Flaske
Midt nat 03: Flaske som nu
Jeg tænker at ovenstående plan måske vil hjælpe dig lidt videre og give lidt idé om, hvordan en dag kan skrues sammen og hvordan og hvornår din dreng er parat til at blive puttet til sine lure.
Det er vigtigt at du aktivere din dreng rigtig godt i de vågne perioder, så han stimuleres både motorisk og mentalt og dermed naturligt også er mere parat til at sove, når han så efterfølgende får sin flaske og puttes.
Skemaden vil på sigt være med til at give mere rytme og mere struktur på dagen og det vil på den måde også blive lettere for dig at vurdere, hvornår han er parat til at blive puttet til sine lure om dagen.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)
Og rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske