Svar: Vågner hver morgen kl. 04 og laver i bleen
11. marts 2013
Alder:
13 mdr.
Kære Tine
Tak for dit brev og velkommen til. Dejligt at høre at I har kunne bruge min dvd om børn og søvn :)
Det lyder som om at jeres dreng har en livlig tarmmotorik og det lyde faktisk som om at I har gjort rigtig meget og dermed også som om at han ville kunne sove længere om morgenen, hvis ikke han blev vækket, fordi han har afføring kl 04.
Du fortæller at han ofte har op til 6 afføringer i døgnet. Du fortæller at han får havregryn med lidt sukker som godnatmad og nogle gange grød. Du fortæller også at det ofte ikke ændrer noget, at I forsøger at ændre på tidspunkterne, hvor han spiser...
Det som umiddelbart falder mig mig ind, når jeg læser dit brev, er om jeres dreng mon har det man kalder for toddlers diarré.
Toddlers diarré ses mest hos børn i 1-2½ års alderen. Det kan dog også ses hos yngre børn og hos børn helt op i 4 års alderen. Der er tale om en kronisk tilstand og man bruger betegnelsen Toddlers Diarré eller tumlingediarre, når alle mulige forskellige årsager til diarre er udelukket.
Det vil sige at man skal undersøge barnet for infektioner (afføringsprøver), mad-intolerance og fødevareallergi og også tarmsygdomme skal være udelukket inden man kan tale om Toddlers Diarré.
Toddlers Diarré opstår ofte fordi barnets indtagelse af mad er sammensat forkert - ihvert fald kan man gøre meget, ved at medtænke, hvilke fødevarer man giver sit barn og i hvor stor en mængde.
Du skal være opmærksom på:
- Indtagelse af for store mængder fibre fra f.eks. frugt og grønsager samt groft brød.
- Indtagelse af juice eller store mængder frugt og bær
- Indtagelse af søde ting som slik
- Indtagelse af fedtfattig kost
- Problemer med at tygge maden tilstrækkeligt
Det er vigtigt at jeres dreng stadig får en vis mængde fedt i maden. Det kan således være godt stadig at give ham en smørklat i havregrøden om morgenen, evt. tilbyde ham sødmælk i stedet for letmælk. Det er på samme måde vigtigt at han får plantemargarine eller lignende på sit brød, får sovs, federe ostetyper osv.
Det vil også være en rigtig god idé at du fortsat koger grøntsager og ikke giver ham for meget råkost. Det kogte mad fordøjes bedre. Grøntsager kan også med fordel bages i ovnen.
Det er fint at tilbyde ham fiberholdigt brød, men det er vigtigt at du giver ham brød, som ikke indeholder hele kerner. Brød skal være tungt, når du holder det i hånden, men du bør ikke kunne se hele kerner i brødet.
Grød kan være at foretrække fremfor rå havregryn med sukker eller andre morgencerealier, der ofte har et højt sukkerindhold.
Det er fint at give ham frugt dagligt, men måske skal mængden sættes ned i forhold til, hvor meget frugt han normalt får. Prøv at give ham mindre og se om det vil gøre en forskel. Banan kan være en god idé og du kan også prøve at give ham lidt revne æbler på f.eks. lidt tykmælk, ymer eller lignende om eftermiddagen.
Slik, saftevand, juice og lignende søde sager og drikke bør så vidt muligt undgås. Pas også på med tørret frugt, som kan have et meget højt sukkerindhold. Brug som udgangspunkt vand som tørstslukker.
Min umiddelbare tanke er altså at I skal prøve at se på sammesætningen af jeres drengs kost og som du selv er inde på, se om I på den måde kan få lavet lidt om på hans afføringsrytme. Det lyder som om at det er netop afføringsrytmen, der hos jer påvirker søvnen og stå op tidspunktet ...
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske