Svar: Nedsat appetit
6. marts 2013
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er jeres læge der skal vurdere, hvor lidt mme jeres dreng kan nøjes med. Han indtager ikke meget, men det lyder som om, at han optager næringen godt, af den mængde mælk han indtager, og han tager på som han skal. Mit umiddelbare skøn vil være, at han ikke bør få mindre end 500 ml mme dagligt.
Derudover tænker jeg at det vil være rigtig godt at starte med lidt skemad og også give ham lidt vand af kop, så han får både væske og næring den vej igennem. Jeg vil anbefale at du prøver med lidt grød og du må gerne komme lidt frugtmos på som topping. Start om dagen og giv ham kun små skefulde, så han kan smage og vænne sig til det. Når han til frokost kan spise et par skefulde til ½ dl, så må du gerne begynde at prøve med lidt mos om aftenen - start her f.eks. med lidt gulerodsmos. Du kan lave det selv eller købe lidt mos fra glas.
Du skriver at du nogle gange kan få ham til at tage ca 5 flasker i døgnet og hvis han her kan drikke ca 150 ml, så er det super godt. Drikker han mindre, så må du til en vis grad acceptere det og tro på at hvis du tilbyder, så tager han imod, hvis han har behov... Hvis han kun drikker 100 ml ved nogle af flaskerne, så kan det også være okay, hvis han derudover drikker vand og også spiser lidt skemad - men igen, drøft det også med jeres læge, som kan se ham og vurdere hans almen tilstand :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre. Hvis han vågner, klynker, søger efter sutten, har brug for din hjælp til stillingskift, så prøv at give ham flaske her.
Når han står op, så tilbydes han lidt vand af en kop.
Formiddag 8.30-9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes et par skefulde grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur 12-13
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt vand af kop
Forsøge med flaske og puttes til dagens 3. lur
Aften 18: Tilbydes et par skefulde gulerodsmos, evt med lidt kartoffel eller pastinak blandet i, vand af kop.
Tilbydes flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske som tilbydes imens han sover. Du eller far kan give den inden I selv går i seng.
I denne plan indgår 6 flasker og det kan godt være at han ikke vil acceptere så mange, men det kan give dig lidt idé om, hvornår på døgnet du kan prøve at tilbyde dem - så du ikke prøver til igen og igen, hvilket naturligt frustrerer jer begge.
Det vil være rigtig godt at du forsøger med flaske og skemad i en nogenlunde fast rutine, fordi det også vil hjælpe ham til at begynde at fornemme mæthed og sult.
Det vil være rigtig godt at du prøver at give ham flaske, hvor han ikke nødvendigvis er i din favn. Det kan være i barnevognen, i tremmesengen eller hvor han ligger ved siden af dig i sofaen eller i dobbeltsengen. Nogle gange kan netop det at komme ud af din favn og ligge "for sig selv", gøre at han måske vil acceptere flasken bedre.
Du må gerne prøve med en anden type erstatning og du kan også prøve med lidt vælling, som har en sødere smag og som han måske bedre vil kunne lide. Nogle børn spiser mere, hvis man varierer mellem de forskellige typer mme, fordi smagen så ændrer sig lidt ved hvert måltid ...
Det er rigtig godt at du nu har skiftet til en flaskesut med større huller, så mælken løber lettere til ham :)
Vær opmærksom på at minimere brugen af sut i løbet af dagen og natten. Det er vigtigt at hans suttebehov bliver stillet ved flasken og ikke på en narresut.
Det vil være godt at du begynder med lidt skemad. Du må godt holde pause i 2-3 dage, hvis du fornemmer at han trænger til dette, men stille og roligt vil det være rigtig fint at starte op igen. Er han stærk nok til nu at kunne sidde i høj stol? Hvis han kan det, vil det være rigtig godt at du sætter ham der, så han kommer rigtigt op at sidde og er med ved bordet, fornemmer at det nu er spisetid, kan spejle sig i dig, når du prøver at give ham mad osv.
Du må gerne give ham mad fra glas eller frost, købe færdiglavet grød osv. og også variere med lidt hjemmelavet. Lige nu er det vigtigste at I stille og roligt kommer igang og det betyder mindre, hvad han spiser, bare han spiser og forbinder det med noget dejligt og rart :) Fordelen ved færdiglavet babymad er at du kan lave meget små mængder af gangen og på den måde går der ikke så meget til spilde, så følelsen af at han "spiser op" er større og det er en god fornemmelse :)
I min bog "Helens bog om børn og mad", finder du masser af opskrifter og idéer til hvad du kan lave og du kan slå alle fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få hvornår.
Når du giver ham vand af kop, så må du gerne bruge en tudkop, hvis du fornemmer at han kan drikke bedre af en sådan. Nogle børn drikker også meget gerne af en kildevandsflaske med tud, andre vil helst drikke af et snapseglas. Hos jer er det igen vigtigt at gøre det som virker og som sikrer ham ekstra væske :)
Du skal være opmærksom på om han kan have forstoppelse, da det kan nedsætte appetitten meget. Det kan være nødvendigt at behandle med f.eks. laktulose, så du er sikker på at holde maven igang. Lidt sveskemos kan nogle gange også have lidt god effekt :) og han må godt få frugtmos rent - igen, du skal ikke spekulere så meget på rækkefølgen af grød, mos og frugt, bare han spiser :) Den røde plet i bleen behøver ikke være urater og tegn på dehydrering, det kan også være lidt blod fra endetarmen, fordi han måske har en lille rift, måske på grund af lidt hård mave ... Hvis du ser det igen, så bør du gemme bleen og vise den til lægen og lige få lægen til at vurdere ham igen.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske