Svar: Søvnregulering - 11 mdr.
1. februar 2013
Alder:
11 mdr.
Kære Pia
Tak for dit brev :)
Planen for dagen, som du sender, ser rigtig fin ud og det ligner en dagsrytme, som kan fungerer rigtig godt med den rytme, dagplejer også vil have. Du skal naturligvis være indstillet på at puttetidspunkter og søvnen kan ændre sig - nogle gange sker der så meget, at barnet pludselig ikke kan sove og andre gange så meget, at barnet sover mere - og den fleksibilitet må der være plads til. Det er dog som udgangspunkt en god idé at holde fast i et fast stå op tidspunkt og et fast puttetidspunkt hver dag.
Det lyder som om at putningen går rigtig fint og at Agnete er ved at vænne sig til at sove uden at skulle vugges eller have meget nærhed om dagen. Det er rigtig fint at du kan putte hende på altanen og gå til og fra. Du må godt som nu vække hende efter en time om formiddagen og lade hende sove en længere middagslur. Det lyder som om at det fungerer godt og hvis det er en rytme I har haft længe, så vil hun måske våge af sig selv, hvis du begynder at pusle lidt omkring hende...
Hvis du har det godt med at du lægger dig sammen med hende om aftenen og får hende til at sove på denne måde, hun putter sig ind til dig, kærtegner kærligt osv. så må du naturligvis gerne gøre dette. Det lyder hyggeligt. Så længe hun ikke søger dig om natten, men kan komme videre i søvnen igen ude at behøve at komme over og ligge i ske, så er det helt fint :) Som udgangspunkt skal man ikke ændre noget der fungerer og de fleste af os har en indsovningsperiode på ca ½ time. Det er rigtig dejligt hvis børn kan falde i søvn i løbet af ca 15 minutter, men lige nu fungerer det du fortæller. Du kan naturligvis godt prøve at putte hende måske 20 minutter senere, for at se om det vil gøre en forskel ...
Jeg tror at årsagen til at hun ikke falder i søvn er, at hun naturligt har svært ved at slippe dagen og alle oplevelserne. Hun har en stor mental uro og også fysisk uro i kroppen og det er rigtig svært at slappe af og koble fra. Samtidig er hun også så lille at hun ikke ved, hvor du er, hvis hun ikke kan se dig og det er helt naturligt at hun har brug for at mærke dig og være tæt på dig, når hun skal sove - på den måde føler hun sig mest tryg :)
Rigtig meget held og lykke med indkøringen, det lyder som om at I har gode forudsætninger for at det kommer til at gå rigtig godt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske