Brev:
Søvnregulering - 11 mdr.
1. februar 2013
Alder:
11 mdr.
Søvnregulering - 11 mdr.
Kære Helen
Jeg er i tvivl om det jeg gør er rigtigt.
Agnete starter om et par dage i dagpleje og jeg ved godt at søvnen ændre sig i den forbindelse og behovet for at være tæt på mig.
Lige nu ser dagen således ud....
Vågner mellem kl. 6.45 og 7.
Morgenmad inden kl. 8
Kommer i barnevogn kl. 9.30 ca. Det har aldrig været fast at hun sov i barnevogn og pga sygdom og stærk frost har der været perioder hvor hun har sovet indenfor.
Agnete sover selvfølgelig længere udenfor. I disse dage trapper jeg ned på hvor længe jeg er ved barnevognen. Den står på en nordvendt altan uden læ. Jeg vipper hende ikke men hun kan se mig i nogle minutter og så går jeg, men døren står åben og hun kan høre lyde inde fra stuen. Hun giver nogen gange lyd fra sig og jeg kigger ud til hende så hun kan se mig eller svarer hende inde fra stuen. Hun sover efter ca 15 min. Jeg har ladet hende sove 1 time, for at hun skal få en længere og bedre lur om eftermiddagen uden dog at have erfaring med hvad der ville ske med luren om eftermiddagen, hvis hun sov længe om formiddagen.
Frokost kl. 11.30.
Ud i barnevogn igen kl. 13.30 ca. og samme ritual. Sover ca 1½ time.
En flaske efter opvågning og nogen gange også frugtgrød.
Aftensmad kl.17.30.
Vi går op i mit soveværelse kl. ca 19.10 i min seng. Agnete får sin flaske liggende ved siden af mig og jeg synger. For en uge siden begyndte hun at putte sig længere ind til mig, vil være på min hovedpude, vil tumle rundt på mig på en meget kærlig måde. Efter lidt tid ligger jeg hende konsekvent ned hver gang hun har sat sig op. Hun protestere ikke. Vi ligger i ske og sådan falder hun i søvn efter 30-40 min. Jeg ligger hende over i hendes egen seng, som står i mit soveværelse.
Nogen aftner klynker hun flere gange inden jeg skal i seng og andre gange slet ikke. Hun er sjældent vågen. Men har måske brug for dynen. I løbet af natten, må jeg op og give dyne en del gange. Nogen nætter vågner hun og står op i sengen og vil over til mig. Jeg ligger hende ned og giver dynen og det er lige som om at det bliver bedre og bedre. Hun falder ofte til ro nu, men for kort tid siden gik der ikke mange minutter så var det galt igen og så ender hun i min seng. Men jeg har gennem de sidste 4 nætter kun haft en nat, hvor hun er endt i min seng, fordi hun vågnede rigtig og ikke bare kunne falde i søvn igen.
Jeg er i tvivl om det er ok, at blive ved med at lade hende ligge og falde i søvn hos mig. Er der noget jeg skal gøre anderledes for at hun evt. falder i søvn hurtigere. Jeg tror det er temmelig lang tid at bruge på at få et barn til at sove.
Jeg tror at noget af årsagen til at hun ikke sover med det samme er at hun har lært at sengen også er et sted man kan hygge sig og have det sjovt, for det er sådan jeg har det med sengen.
Er det ok at vække Agnete efter en times søvn.
Netop mens jeg sidder her og skriver til dig, har jeg ladet hende sove og indtil videre har hun sovet 1½ time.
Hun leger godt og er god til at komme når hun har brug for mig. Jeg har oplevet perioden hvor jeg ikke kunne gå ovenpå uden hun græd. Det kan jeg godt nu.
Vi er kun hende og jeg. Hun er vild med at være sammen med andre. Vi tager i perioder afsted og er sammen med andre, tager på weekend hos andre og har også dage hjemme, hvor hun bare leger. Hun kravler og rejser sig. Øver balance ved at give slip med hænderne, startede på det oppe i sengen i går aftes. Går med gåvogn.
Hun trives og jeg kan se at når vi er ude, sejre nysgerrigheden og hun begiver sig væk fra mig for at komme ud og opleve noget. Hun er vist klar til dagpleje og det det er jeg også.
Kærlig hilsen Pia