Svar: Falde i søvn uden amning
19. januar 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev og tillykke med den lille dreng og velkommen til :)
Jeres dreng må meget gerne sove i sin voksipose. Den kender han, er fuldstændig tryg ved og det lyder som om at den er ved at blive en god søvnassociation. Når han puttes i posen, så ved han, hvad der skal ske og at det nu er sovetid. Og han slapper naturligt af og kan overgive sig til søvnen. Der er ingen problemer i at han puttes i den - får han det varmt, kan I lette lidt på dynen, når han sover og ellers give ham lidt mindre tøj på i posen :)
Det kan være en rigtig god idé at komme lidt væk fra at vugge ham i posen, hver gang han skal sove. Nogle gange vil han have brug for det og det er helt okay, men stille og roligt, vil det være godt at han lærer at sove uden at være i bevægelse. Og du må meget gerne amme ham.
Det er ikke meningen at han skal falde i søvn fra vågen tilstand. Han skal være døsig og væk fra brystet lige inden han sover helt. Men faktisk må du godt de næste par uger lade ham falde i søvn ved brystet, hvis du fornemmer at det er behovet. Det er vigtigt at han hjælpes til at sove og at han forbinder det at sove med noget trygt og rart, så skal han nok lærer at sove uden brystet senere hen ...
Da du ammer fra begge bryster, så vil jeg anbefale at du derfor starter med at amme fra det ene bryst, herefter leger lidt med ham, pludrer, skifter ham og gør ham klar til putning og så putter du ham i voksipose. Og så ammer du ham imens han ligger i sin pose - og først når han næsten sover helt, så putter du ham ned i seng eller barnevogn. Stå lidt ved ham, hold dine hænder på ham, vip ham lidt og lul ham videre ind i søvnen på denne måde :)
Med hensyn til sut og flaske, så hjælper det ofte med udmalket modermælk, så smagen er den samme. Du kan også prøve med lidt kogt vand evt. med lidt sukker, for at se om det er smagen eller teknikken han ikke bryder sig om - og så kan du naturligvis også give ham mme, som både mætter og giver næring :)
Prøv med en flad anatomisk sut med ventil og i naturgummi - f.eks. NUK som kan købes i supermarkedet. Prøv med en elastisk flaskesut, f.eks. fra Pigeon, for at se om han så bedre vil acceptere flasken.
Sut gives når han ikke er sulten, men måske lige har brug for at sutte lidt for at falde til ro - f.eks. i forlængelse af amning. Du kan således amme ham og så prøve med sutten derefter.
Flaske gives som supplement til amning eller som erstatning for amning. Nogle gange hjælper det at give flasken når du har ammet lidt, holde ham i favnen, fjerne brystet og tilbyde flaske i stedet. Andre gange lykkes det bedre, hvis du ikke har ham i din favn, men giver ham flasken imens han ligger i sin seng eller i sin barnevogn. Det at være i favn forbinder han måske med amning og kan derfor ikke finde ud af at spise.
Atter andre gange så hjælper det at give flasken imens han mere eller mindre sover, f.eks. sen aften, hvor han accepterer at få den fordi han spiser mere eller mindre i søvne. Og så er det også nogle gange en idé at lade far give flasken fordi han ikke forbindes med amning og jeres dreng så pludselig tager imod.
Jeg håber lidt af ovenstående tips kan hjælpe jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske