Svar: Ked når han skal spise
18. januar 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Lina
Tak for dit brev :)
Det er en rigtig svær periode lige nu, netop fordi jeres dreng er rigtig godt igang med at udvikle sig. Han har på en gang rigtig svært ved at koncentrere sig, når han skal spise, han lader sig forstyrre af ting omkring sig og har svært ved at mærke om han er mæt eller sulten ... Han har svært ved at sove, fordi det er svært at give slip på dagen og alle de oplevelser han får. Han opfatter rummet han er i og alt hvad der sker omkring ham, så det er både svært at overgive sig til søvnen, men det er også svært at sove roligt - han vil vågne let, han vil drømme meget.
Så et eller andet sted tænker jeg at tiden også arbejder for jer, men når det er sagt, så er det en rigtig god idé at du nu forsøger at holde fast i en rytme med 3 lure dagligt, ligesom det er rigtig fint at du forsøger at holde fast i et fast puttetidspunkt og et fast stå op tidspunkt hver dag. Det skal nok hjælpe hen af vejen - du gør de rigtige ting :)
Det kan og vil naturligt hjælpe til mere rytme, når han begynder med lidt skemad og da han er 4 måneder nu, så må du godt starte med lidt smagsprøver. Kun få skefulde og kun en gang dagligt - jeg vil foreslå til frokost. Det vil naturligt give mere rytme hen af vejen, fordi han vil have glæde af at få skemad, når han vågner af en lur og få flaske inden han skal sove igen.
Det vil også være en god idé at du prøver med en anden type erstatning. Modermælkserstatning smager ens og nogle børn kører trætte i at få det samme. Hvis man ammer, så tager mælken smag efter hvad moderen spiser og barnet får på den måde smagsvariationer, men når børn får modermælkserstatning, så er det samme smag hele tiden og det vil nogle børn kører trætte i. Derfor kan du godt prøve at skifte lidt mellem de forskellige typer af modermælkserstatning for at se om han har lyst til at spise mere, hvis han smager noget nyt:)
Det vil være en god idé at du om dagen prøver at give ham flasken imens han ligger ved siden af dig på sofaen eller i sengen. Det at han kommer ud af din favn, vil nogle gange gøre at han spiser mere. Det samme gælder omkring barnevognen. Du må gerne putte ham i barnevognen og give ham flaske imens han ligger i den. Det at ligge under kalechen, være skærmet og mærke roen, vil nogle gange gøre at han så spiser mere og det kan også gøre at han sover bedre, fordi han får lov til at falde i søvn, der hvor han får mad og ikke oplever at blive flyttet undervejs :)
Og du må meget gerne gå en lang tur med ham dagligt, så han kommer ind i en rytme, hvor han vænnes til at sove en god lur midt på dagen :)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre, får evt. en lille ekstra flaske, når han vågner, så starter dagen stille og roligt :)
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes smagsprøver af lidt grød, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13, Tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur han tager, men i forhold til de tider du har angivet, tror jeg det passer fint.
Eftermiddag 16-17: Flaske
Sover powernap
Aften 19: Flaske
Sen aften 22: Flaske
Midt nat 02: Flaske
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske